Základní údaje
Název Hudba v dřevě zakletá
Rok prvního uvedení 2019
Segment Scénická umění
Druh činnosti Rozhlas/audionahrávky - rozhlasová dramaturgie
Závažnost a význam B - nový umělecký výstup přinášející významná nová řešení
Velikost L - rozsah 25 – 44 minut
Institucionalní kontext celostátní
Jazyk čeština
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace P8203 D-DRAUM Dramatická umění - doktorský studijní program. Absolvuje mj. předmět DPHLX14 Umělecká, pedagogická a publikační praxe I. a vyučuje mj. předmět DATZ311 Rozhlasové praktikum (Ateliér audiovizuální tvorby a divadla). Bena Havlů je celosvětově jedinou hráčkou na pětiřadý xylofon – není ani divu, sama ho totiž vymyslela a má ho dokonce i patentovaný. Ve svých téměř osmdesáti letech a po smrti svého manžela ovšem hraní na unikátní nástroj omezuje a uchyluje se do ústraní svého skromného pražského bytu. Mezitím v Chicagu mladý americký producent Dennis Funk vyhledával na internetu nahrávky různých dřevěných nástrojů, a na youtube narazil na záznamy některých Beniných skladeb. Její virtuozita mu učarovala a rozhodl se, že s Benou musí navázat spojení. Dennis zkontaktoval produkční společnost Beny a obdržel její emailovou adresu, nicméně zároveň také zjistil, že Bena nemluví anglicky. A Dennis neuměl česky. Zdrceně tedy odložil celý projekt na nějakou dobu k ledu. Pak na jedné mezinárodní rozhlasové konferenci potkal dokumentaristku Terezu Rekovou. Jakmile zjistil, že je Tereza z Česka, neváhal, a poprosil ji o pomoc. Tak se stalo, že v září roku 2017 přijel americký producent Dennis Funk do Prahy, aby s pomocí Terezy (která asistovala při natáčení a překládala z angličtiny do češtiny a naopak) natočil dokument o svém hudebním vzoru, devětasedmdesátileté Beně Havlů. Všichni tři spolu strávili intenzivní tři dny a natočili hodiny a hodiny rozhovorů a hraní na xylofon. Bena dokumentaristům také prozradila, že v únoru jí bude osmdesát let, a významné výročí chtěla původně oslavit svým posledním koncertem – nakonec ale nenašla odvahu ho uspořádat. Rozhlasový dokument jí připadne jako dobrá náhrada. Navíc už je prý příliš stará na to, aby pořád jenom hrála. Po smrti manžela je načase, aby konečně začala žít „normální život“. Jenže jak se takový „normální život“ žije? Je vůbec možné přestat s hraním, když je pro vás hudba to nejdůležitější na světě? A opravdu nakonec žádný koncert k osmdesátinám neproběhl? Dokument hravou formou přibližuje život české umělkyně a zároveň vykresluje její vztah k unikátnímu nástroji. Celé natáčení proběhlo dvojjazyčně, a v průběhu tak nastalo několik úsměvných momentů plných neporozumění nebo vyčerpání překladatele, tedy Terezy, která vystupuje z role pouhého překladatele, a stává se aktivním hybatelem děje. Dokument je příběhem o životě jedné nadšené muzikantky, ale také o problematice stáří, lásky, spravedlnosti a potřebě dobrých konců. Můžeme je ale vždycky mít? Úloha Reková byla velmi náročná hned v několika ohledech. Nejen že musela Beniny výpovědi tlumočit Denisovi a naopak, zároveň musela celé natáčení zařídit, starat se o technickou stránku věci a s Benou pravidelně komunikovat. Následná postprodukce byla původně prací Denise, ten však vzápětí na to změnil svou pracovní pozici a hrozilo, že celý projekt nebude dokončen. Reková to však vzala do svých rukou, probrala se hodinami materiálů a sama zkomponovala půlhodinový dokument, který se nakonec odvysílal na vlnách ČRo Dvojky. Jedná se o první americko-českou spolupráci tohoto formátu.
Klíčová slova čro dvojka, hudba v dřevě zakletá, námět, tereza reková, cro dvojka, radio, music charmed into the wood, theme, tereza rekova, import ruv 2021
Autoři Tereza Reková (Role: Autor díla z 100 %)
Názvy, anotace, klíčová slova
Název v angličtině MUSIC CHARMED INTO THE WOOD
Anotace v angličtině Bena Havlů is the only player on the five-row xylophone worldwide - she invented this instrument and even has it patented. At the age of nearly eighty and after the death of her husband, however, she decided to play no more. Meanwhile, in Chicago, young American producer Dennis Funk searched the internet for recordings of various wooden instruments, and found some of Bena's tracks on Youtube. Her virtuosity enchanted him, and he decided to make contact with Bena. Dennis contacted Bena's production company and received her email address, but also found out that Bena doesn´t speak English. And Dennis doesn´t speak Czech. He therefore put the whole project on ice for some time. Then he met documentary maker Tereza Reková at an international radio conference. When he found out that Tereza was from the Czech Republic, he did not hesitate to ask her for help. So it happened that in September 2017, American producer Dennis Funk came to Prague to make a documentary about his musical model, 79-year-old Bena Havlů, with the help of Tereza (who assisted in the recording and translating from English to Czech and vice versa). The three of them spent an intense three days together recording hours and hours of conversations and playing the xylophone. Bena also told Tereza and Dennis that she was eighty in February and originally wanted to celebrate this significant anniversary with her last concert - but eventually did not find the courage to organize it. The radio document seems to be a good substitute. Plus, she's too old to play. After her husband's death, it is time for her to finally start living a “normal life”. But what is a “normal life”? Is it even possible to stop playing when music is the most important thing for you? And was there the last concert in the end or wasn´t? The documentary portrays the life of a Czech artist in a playful way, and at the same time depicts her relationship to a unique instrument. The whole recording took place in bilingual, and in the course of this, there were a few funny moments full of misunderstanding or exhaustion of the translator Tereza, who acts as a mere translator and becomes an active mover of the action. The documentary is a story about the life of an enthusiastic musician, but also about the issues of old age, love, justice and the need for good ends. But can we always have them? Reková's role was very challenging in several ways. Not only did she have to convey Bena's testimonies to Dennis and vice versa, but she had to arrange the entire recording, take care of the technical side of the matter and communicate regularly with Bena. Subsequent postproduction was originally the work of Dennis, but not long time after recording he changed his job and there was a risk that the whole project would not be completed. However, Reková took it into her own hands, listened to all of these hours of material, and composed herself a half-hour long documentary, which was broadcasted on ČRo Dvojka. All the project was the first US-Czech cooperation of this format.
Uvedení, termíny
Realizace (20.06.2019) info
Ocenění, ohlasy
Soutěžní přehlídka AudioREPORT - ocenění uděleno info
citace info
citace info

Zobrazit XML záznam