Základní údaje | |
---|---|
Název | Soudní lidé národa českého |
Rok prvního uvedení | 2019 |
Segment | Scénická umění |
Druh činnosti | Rozhlas/audionahrávky – autorský rozhlasový dokument |
Závažnost a význam | A - originální umělecký výstup zásadního a objevného významu |
Velikost | L - rozsah 25 – 44 minut |
Institucionalní kontext | mezinárodní |
Jazyk | čeština |
Fakulta | Divadelní fakulta |
Anotace | Dokument Soudní lidé národa českého mapuje pozice, na kterých se opevňují tábory rozdělené společnosti. Jeden z nejzásadnějších argumentů používaný všemi stranami pro obhajobu mnohých postojů totiž zní: „Každému soudnému člověku to musí být jasné!“ Ústředním tématem pořadu jsou sílící demonstrace iniciované hnutím Milion chvilek pro demokracii, které vyvrcholily setkáním více než 200 tisíc lidí v Praze na Letné 23. června. Tu neděli dopoledne nastoupila dokumentaristka Tereza Reková se zapnutým rekordérem na palubu autobusu, který vyjel z Hodonína a nabral na palubu demonstranty převážně z hodonínského regionu. Zhruba ve stejný čas vyjela do Prahy z Českého Krumlova plně obsazená modrá fábie. Náladu cesty a dojmy posádky tvořené památkářem, lékařkou, umělkyní a studentkou také snímal rozhlasový mikrofon spoluautora dokumentu Ivana Studeného. Autoři si dali za cíl zachytit atmosféru protestů a vytvořit vícevrstvý obraz demonstrujících lidí, zmapovat rozdílnost osobností a škálu motivací. Rozhovory v autě i autobuse směřují k důvěře v hodnoty a obavám z rozkladu jejich pevného uspořádání. V křečovitém kontrastu k téměř intimnímu zpytování osobních hodnot působí výstupy některých řečníků i dynamika davového skandování na samotné demonstraci. Nejvýraznější postavou dokumentu je pohádkářka, loutkoherečka a loutkářka Vladimíra Antošová. V příběhu vystupuje jako oponentní hlas lidí, sjednocených v odporu proti demonstrantům. Nejen jako pohádkářka, ale také jako předsedkyně krajského sdružení Bloku proti islamizaci představuje neochvějné postoje opřené o poznání ryzího dobra a vždy jasně rozpoznaného zla. Zajímej se, naslouchej, vysvětluj. Tato slova rezonující na demonstracích, pojali autoři jako výzvu. Tereza Reková zvolila jako jednu ze stěžejních linek natáčení společné probírání se řetězovými emaily během návštěvy u babičky. Tyto scény naplněné milým a hřejivým vztahem vnučky a babičky jsou zároveň nejpalčivějším svědectvím o manipulaci lidí, kteří nestihli reagovat na zrychlený vývoj a změny v toku informací, a zůstali vydáni napospas dravé propagandě i mnoha dalším nástrahám internetu. Úloha Rekové byla velmi náročná hned v několika ohledech. Nejen že natáčela celou cestu autobusem na demonstraci a snažila se s demonstranty vést konstruktivní diskuzi a zachytit aktuálně panující náladu, zároveň natočila také kompletně celou demonstraci a kličkovala s mikrofonem statisícovým davem. Mimo to pak ale konfrontovala také vlastní rodinu, konkrétně babičku, a snažila se bojovat proti dezinformacím. Následná postprodukce byla velmi náročná, neboť vybrat z natočeného materiálu jen to nejdůležitější a zároveň zůstat politicky nestrannými – to je pro dokumentaristy vždy těžký oříšek. Rozhlasový dokument byl v roce 2020 nominován na mezinárodní ocenění Prix Bohemia Radio (kategorie Nejlepší dokument roku) a Prix Europa (kategorie Current Affairs). |
Klíčová slova | soudní lidé, národa českého, čro plus, tereza reková, the sane people of the czech nation, czech radio, import ruv 2021 |
Autoři | Tereza Reková (Role: Autor díla z 100 %) |
Názvy, anotace, klíčová slova | |
---|---|
Název v angličtině | The Sane People of The Czech Nation |
Anotace v angličtině | The document The Sane people of the Czech Nation maps the positions on which the groups of a divided society are fortified. One of the most fundamental arguments used by all parties to defend their positions is: "It must be clear to any sense man!" The central theme of the show is the growing demonstrations initiated by the Million Moments for Democracy movement, which culminated in a meeting of more than 200,000 people in Prague on Letná on June 23. That Sunday morning, documentary filmmaker Tereza Reková boarded a bus with a recorder on, which departed from Hodonín and took on board protesters, mostly from the Hodonín region. At about the same time, a fully occupied blue Fabia set out from Český Krumlov for Prague. The mood of the journey and the impressions of the crew formed by the conservationist, the doctor, the artist and the student were also captured by the radio microphone of the co-author of the documentary Ivan Studený. The authors aimed to capture the atmosphere of the protests and create a multi-layered image of the demonstrators, to map the diversity of personalities and the range of motivations. Interviews in the car and on the bus lead to confidence in the values and fears of the breakdown of their fixed arrangement. In spasmodic contrast to the almost intimate questioning of personal values, the outputs of some speakers and the dynamics of crowd chanting affect the demonstration itself. The most prominent character in the documentary is the fairy tale writer, puppeteer and puppeteer Vladimíra Antošová. In the story, he appears as the opponent voice of people united in resistance against the protesters. Not only as a fairy tale writer, but also as the chairwoman of the regional association of the Blok against Islamization, she represents unshakable attitudes based on the knowledge of pure good and always clearly recognized evil. Be interested, listen, explain. These words, resonating at the demonstrations, were taken by the authors as a challenge. Tereza Reková chose a joint discussion with chain emails during her visit to her grandmother as one of the main lines of filming. Filled with the kind and warm relationship of granddaughter and grandmother, these scenes are also the most burning evidence of the manipulation of people who failed to respond to accelerating developments and changes in information flow, and remained exposed to predatory propaganda and many other pitfalls of the Internet. Reková's role was very challenging in several respects. Not only did she film the bus all the way to the demonstration and try to have a constructive discussion with the demonstrators and capture the current mood, but she also filmed the entire demonstration and zigzagged with a microphone in a crowd of hundreds of thousands. In addition, she also confronted her own family, specifically her grandmother, and tried to fight against misinformation. Subsequent post-production was very demanding, as choosing only the most important material from the filmed material and at the same time remaining politically impartial - this is always a difficult task for documentary filmmakers. In 2020, the radio documentary was nominated for the international awards Prix Bohemia Radio (category Best Documentary of the Year) and Prix Europa (category Current Affairs). |
Uvedení, termíny | |
---|---|
Realizace (13.11.2019) info |
Ocenění, ohlasy | |
---|---|
Prix Bohemia Radio (Mezinárodní festival rozhlasové tvorby) info | |
Prix Europa info | |
citace info | |
citace info | |
citace info | |
citace info | |
citace info |
Zobrazit XML záznam