Základní údaje |
Název |
Heda Gablerová |
Rok prvního uvedení |
2020 |
Segment |
Scénická umění |
Druh činnosti |
Inscenace - tzv. výkonná dramaturgie |
Závažnost a význam |
C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost |
L - výstup s výrazným autorským podílem integrovaný v rámci díla velkého rozsahu |
Institucionalní kontext |
celostátní |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Ibsenovo drama Hedy Gablerové je znepokojivé svým bojem o vnitřní svobodu a nezávislost, touhou po vlastním sebeuplatnění v kontrastu s realitou všedního manželství. Střet s průměrností a přetvářkou nebo příběh lidského vyhoření a duševní prázdnoty?
Norský dramatik Henrik Ibsen, považovaný za zakladatele moderního divadla, je stále velmi populárním autorem, jehož dramata jsou oblíbeným předmětem různých mnohotvárných interpretací. Na jevišti Horáckého divadla Jihlava se tento klasik psychologického dramatu hrál nejvíce ve 40. letech, naposledy pak v roce 1971 byla uvedena inscenace Divoká kachna. Nikdy se zde nehrály jeho vrcholné hry jako Nora nebo právě Heda Gablerová.
Dramaturgická spolupráce na inscenaci mladého režiséra Tomáše Procházky, který se ve své práci často pohybuje na zajímavém rozhraní dramatických předloh a pohybového divadla. Drama odkrývající současnou společnost coby „strojový mechanismus“, který nás nutí hrát očekávané role na úkor naší vlastní svobody. V koncepci má každá postava dvě tváře, dvě identity – tu vlastní, a roli, která je jí určena a kterou musí hrát. |
Klíčová slova |
heda gablerová, dramaturgie, horácké divadlo, jihlava, import ruv 2021 |
Autoři |
Barbora Jandová (Role: Autor díla z 100 %) |