Anotace |
Hra nejen pro mládež, jejímž námětem se stal Goldwingův román Dědicové ( autor knihy Pán much), která se vtipně, poeticky a filosoficky zabývá historií vývoje lidské rasy. Postupně se zde prolínají Neandrtálci, Kromaňonci a Homo Sapiens, vidíme stylizovaně jejich specifický životní styl a filosofii. Silně stylizovaná inscenace začíná na oproštěné prázdné scéně s mobiliářem složeným ze starých autodílů, železných barelů atd (zbytky předchozí civilizace), rozsypanou hlínou. Animistické rituály Neandrtálců se zde propojují s vyprázdněnými konzumními feudálními rituály (punk-rokokoví Kromaňonci používají láhve, alkohol, zábavu a násilí, jednají odtažitě vůči přírodě). Ve třetím jednání ( současná civilizace Homo Sapiens) se ocitáme na akademické půdě v antropologické učebně. Herci staví stěnu s interiérovou výmalbou, vycpanými zvířaty a školními přírodopisnými panely, kde profesoři přednášejí své odlišné teorie historie civilizace. Kostýmní koncepce sleduje významovou, stylizovanou a hravou linii příběhu. Neandrtálští lidé jsou v montérkách a teplácích střihově stylizovaných do „ těžkých spodků“ zasazeni do sociálně nejnižší vrstvy „ dělníků“, Kromaňonci si na tyto kostýmy obléknou „rokokové“ feudální (torzovité) kostýmy. Paruky odkazují k punk-rokokové stylizaci. Profesoři ve třetím jednání jsou nakonec kostýmováni v současných (nepadnoucích) oblecích (vše se postupně vrství), jen jejich masky jsou opičí. Tato citace filmu „Planeta opic“ a v textu další narážky nám dávají najevo, že naše civilizace tu není poprvé, že Neandrtálci již žili na torzech zaniklé civilizace naší úrovně, jde tedy o morálně – ekologický apel. Inscenace je vysoce pohybově i obrazově stylizovaná jak to u Pitínského režií bývá pravidlem. |