Základní údaje
Název Zítra to spustíme
Rok prvního uvedení 2018
Segment Scénická umění
Druh činnosti Inscenace - režie
Závažnost a význam C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy
Velikost L - 30 – 99 min. (aktovka, monodrama apod.)
Institucionalní kontext celostátní
Jazyk čeština
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace Hra Václava Havla o noci před vyhlášením samostatného československého státu je o snech a nadějích jednoho z jejích zakladatelů Aloise Rašína, ale je také o nočních můrách, v nichž se mu zjevují předzvěsti dalšího politického vývoje mladé republiky. Autor hru napsal po téměř dvaceti letech zákazů na konkrétní objednávku Divadla na provázku do scénické revue ROZRAZIL - 1988 / O DEMOKRACII /. Inscenací jsme se snažili současnými divadelními prostředky připomenout sté výročí republiky, klíčovou roli Aloise Rašína v říjnu 1918, rovněž pak autora textu i významný a odvážný divadelní a občanský počin Divadla na provázku a HaDivadla uvedením textu v r. 1988. V r.1988 nebyla hra uváděna pochopitelně pod autorovým jménem a samotný text byl výrazně krácen. V našem případě došlo k několika naprosto zásadním textovým úpravám a významovým posunům v režijním uchopení. Především v zájmu rovnoměrného prostoru pro absolvující čtyři herce a čtyři herečky byl text manželů Rašínových rozdělen pro čtyři manželské dvojice a i ostatní texty a situace vycházely z tohoto požadavku. Dále, vzhledem k pěveckým schopnostem posluchačů muzikálu byla více než polovina textů v různých stylových rovinách zhudebněna. Pro přesnou, často groteskní rovinu inscenace bylo dále užito několika všeobecně známých šlágrů, Hašlera, V -W, S-Š, lidových a Sokolských písní atd. Zcela zásadní pro styl inscenace pak bylo zapojení dvacítky prvňáků, jak z muzikálu, tak z činohry, absolutních nováčků bez jakékoli divadelní zkušenosti. Jistá jejich naivita a opravdovost výrazně dopomohly ve vyznění hromadných scén Sokolů, lidu z ulice, bolševiků, při vytváření živých obrazů atd. Pro posílení dokumentárního charakteru inscenace bylo dále užito množství materiálů, které by nebylo v žádném případě možno použít v r.1988. Především z korespondence a pamětí Aloise Rašíma, ale i např. dopisy V. Havla, či jeho novoroční projev z r. 1990. Výtvarné řešení Rostislava Pospíšila velmi originálně kombinovalo akcenty na prázdný technický přední prostor a zvýšené pozadí, kde byly až loutkovým způsobem použity figuríny manželů Rašínových a především pak v závěru skvěle ztvárněné hrůzné představy obav o budoucnost mladé republiky. Obludně naddimenzovaní esesáci, obří hlavy Gottwalda a Stalina, šestimetrový tank z r. 1968 a velké plošné kulisy s trikolórami z r. 1989 postupně se rozpadající. Ostatně, i při odchodu z divadla divák v přízemí narazil na memento obří Gottwaldovy hlavy. Vynalézavá režie využila mnoho situací k vytvoření otevřeného tvaru inscenace s desítkami funkčních ,,odskoků,, od tématu a děje, střídání komických a groteskních situací s vážnými až zdravě patetickými udržovalo stálou pozornost publika. Z programu cituji prof. Oslzlého. Zítra to spustíme, nabývá na nové aktuálnosti. Peripetie, kterými prochází demokratický vývoj obou našich států, svědčí o tom, že se vzájemně především ve chvílích ohrožení - alespoň v duchovní sféře - posilujeme. Péče o společné kulturní prostředí je tedy stále aktuálním úkolem prodemokratických intelektuálních vrstev obou našich národních společenství. A novým nastudováním Zítra to spustíme v,, čekoslovenském ,, studentském obsazení Divadelní fakulta JAMU tento úkol živě naplňuje. Poznámka, dramaturgem inscenace v r. 1988 byl Josef Kovalčuk, v předsálí ho jeho knihou o tehdejším projektu připomínáme.
Klíčová slova inscenace, režie, divadlo na orlí, václav havel, import ruv 2021
Autoři Ivo Krobot (Role: Autor díla z 100 %)
Uvedení, termíny
Realizace (18.10.2018) info
Ocenění, ohlasy
citace info

Zobrazit XML záznam