Základní údaje
Název Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista (režie)
Rok prvního uvedení 2017
Segment Scénická umění
Druh činnosti Inscenace - režie
Závažnost a význam B - nový umělecký výstup přinášející významná nová řešení
Velikost L - 30 – 99 min. (aktovka, monodrama apod.)
Institucionalní kontext celostátní
Jazyk čeština
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace Naše inscenace se studenty se značně liší od dosavadních pojetí, ať už těch slavných z poloviny šedesátých let v Mahenově činohře v Brně či té z Realistického divadla v Praze, i od pozdějších incsenací Evy Tálské v Huse na provázku, či Zbyňka Srby v Národním divadle v Praze. Stylovou originalitu vytváří do jisté míry už nutnost obsadit studenty do rolí nezávisle na předpokládaném věku postav, např. Lazara, Piláta,Marie, atd. K originálnosti celkového režijního řešení inscenace zřetelně přispěla spolupráce s významnými spolupracovníky: výtvarníkem Rostislavem Pospíšilem, hudebníkem Zdeňkem Klukou a choreografy Laďkou Košíkovou a Davidem Strnadem. Velmi důležitý je též hudební doprovod Petra Svozílka. Ze základní stylové roviny sousedského naivního divadla jsme v naší inscenaci ,,odskakovali" do nečekaných fantazijních poloh, např. v situacích Ježíšova křtu, rybolovu, krájení chleba. V hudební složce, často za doprovodu samotných herců, jsme v ,,odskocích" slyšeli jak pokorné naivní varianty písní dcer sionských, tak pasáže s elekrickou kytarou, další pak v duchu pouťové odrhovačky, až k vážnému sborovému čtyřhlasu Martinů. Ve výrazných archetypálních situacích jsme pak vytvářeli v pozastaveních velké živé obrazy např. poslední večeře, smrti na kříži, snímání, piety atd. Velmi nepateticky a až s existenciální naléhavostí je pak řešen závěr inscenace, kdy lid, který dle situace jednou uctivě naslouchal Ježíšovu kázání, jindy zas hystericky povykoval - "ukřižovat,ukřižovat"- opět přichází pokorně ke kříži. Ježíš však sám s trpkostí odchází. Shrnuto, původně naivní sousedská hra je hrána v originálních a velmi kontrastních řešeních jednotlivých situací a dostává tak často nejen příchuť živé studentské hravosti, ale též velký morální a etický apel s poukazem na evangelia jako jeden ze základů židovsko-křesťanské evropské kultury. * hostování v Disku v Praze * gotickém kostele sv. Václava v Opavě * v plenéru na hradbách na Špilberku. Pro oba tyto prostory bylo nutno vytvořit odlišnou podobu nejen výtvarnou, ale změnit podstatně i celkový charakter inscenace, částečně způsob herectví, rytmus i gestickou podobu. Tvar bylo nutno jaksi zcela otevřít a rezignovat na jisté iluzivní prvky, herci nastupovali a odcházeli ze situací přiznaně, před očima diváků a v kontaktu s nimi, na Špilberku pak byla zapojena i reálná příroda, louka, tráva, stromy. V obou případech tedy vznikl zřetelně odlišný divadelní tvar než v interiéru Marty a lidová barokní hra tak získala nový nečekaný rozměr. Záznam * Hrad Špilberk zdokumentováno, natočeno * březen 2018 natočeno televizí Noe a o Velikonocích pak vysílána.
Klíčová slova režie, jamu, komedie, studio marta, české drama, import ruv 2021
Autoři Ivo Krobot (Role: Autor díla z 100 %)
Uvedení, termíny
Realizace (24.09.2017) info
Ocenění, ohlasy
citace info
citace info
citace info
citace info
citace info

Zobrazit XML záznam