Základní údaje
Název SPECIFIC 2017: Španělsko. Drama. Skutečnost. Lže. Festival scénických čtení ve veřejném prostoru (dramaturgie)
Rok prvního uvedení 2017
Segment Scénická umění
Druh činnosti Inscenace - originální dramaturgie
Závažnost a význam C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy
Velikost K - více než 100 min. (celovečerní inscenace apod.)
Institucionalní kontext regionální
Jazyk čeština
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace Sedmý ročník festivalu scénických čtení SPECIFIC byl zaměřen na současné španělskojazyčné drama. Bylo na něm v české premiéře v režii profesionálních režisérů i studentů JAMU uvedeno 6 současných, dosud nepřeložených textů významných současných dramatiků. Šlo o oceňované texty Carlose Contrerase Elviry Verbatim Drama, Alberto Conejera Maďaři, Pablo Gisberta Kino hoří a deset lidí hoří, Juana Mayorgy Le Brunova metoda ke štěstí, Victorie Szpunberg Mluvicí stroj a Angéliky Liddell A ryby vytáhly do boje proti člověku. Tyto texty jsem rozdělil do tří dramaturgických linií: linie hledání smyslu života, linie političnosti umění a linie společenských bouří. V textech se často objevovala tematika ztráty smyslu, domova a autenticity. Zároveň je každé uvedení textu vzniklého v jiném kulturním prostředí do jisté míry dezinterpretací, problémy tematizované v textu chápeme odlišně od člověka, který v onom kulturním prostředí vyrůstal. Proto dramaturgie festivalu rozhodla, že SPECIFIC poprvé ve své historii vstoupí na akademickou půdu, která má odborný vhled do kontextu španělského dramatu a divadelního diskurzu. Ve spolupráci s Ústavem románských jazyků a literatur Filozofické fakulty Masarykovy univerzity byl festival SPECIFIC 2017 koncepčně propojen s Mezinárodním kolokviem o současném španělském a latinskoamerickém divadle za účasti teoretiků, akademiků a odborníků ze španělské akademické sféry. Festival i kolokvium se pohybují na tenké hranici mezi událostmi reálného, skutečného světa – Španělska, a toho, co se děje v umění, na divadle, v dramatu – tedy v určité lžirealitě, ve fiktivním světě. Kolokvium probíhalo v Brně paralelně s festivalem a struktura jeho diskuzí byla dramaturgicky napojena na konkrétní festivalová čtení: téma toho kterého čtení se vždy odrazilo v diskuzi, která probíhala ve stejný den na kolokviu. Festivalový divák tak měl zcela výjimečnou možnost účastnit se pravidelných analýz jednotlivých čtení propojujících překladatele, herce, režiséry a experty na danou jazykovou oblast či kulturní fenomén. Na festivalu proběhla také česká premiéra dokumentu věnujícího se tvorbě Angéliky Liddell Angélica [A Tragedy].
Klíčová slova festival, španělské drama, site specific, dramaturgie, import ruv 2021
Autoři Otto Kauppinen (Role: Autor díla z 55 %), Jiří Honzírek (Role: Autor díla z 15 %), Kristýna Břečková (Role: Autor díla z 15 %), Daniel Vázquet Touriňo (Role: Autor díla z 15 %)
Uvedení, termíny
Realizace (05.10.2017 - 28.10.2017) info
Ocenění, ohlasy
citace info
citace info
citace info
citace info

Zobrazit XML záznam