Základní údaje |
Název |
Me, Peer Gynt |
Rok prvního uvedení |
2018 |
Segment |
Scénická umění |
Druh činnosti |
Inscenace - lighting design (vč. projekcí) jako dominantní scénografická složka projektu |
Závažnost a význam |
D - nový umělecký výstup obsahující rozvojový potenciál |
Velikost |
L - 30 – 99 min. (aktovka, monodrama apod.) |
Institucionalní kontext |
regionální |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Me, Peer Gynt je název společného hudebně-scénického projektu japonské klavíristky a multimediální umělkyně Tomoko Mukaiyami a ruské cellistky Mayi Fridman. Skladba Alfreda Schnittkeho Peer Gynt je v úpravě pro cello a klavír uváděna na divadelním jevišti a vyznačuje se výraznou výtvarnou stránkou. Záměrem bylo vytvořit „prostorovou báseň“, zážitek pro více smyslů, více než scénický koncert doprovázený světelnými efekty. Světelná dramaturgie a práce s prostorem a materiálem byly od samého počátku projektu zásadní a vznikaly souběžně s režijní koncepcí a hudebními úpravami. Na návrhu a realizaci scény se podílela čínská textilní návrhářka Ting Gong a technický poradce Yutakou Endo. Společně jsme vytvořili stěnu z pruhů metalické látky, která oddělovala hudebnice od diváků. Při určitém typu nasvícení se jevila průhledná, zahalující scénu do téměř neznatelného oparu. V jiném okamžiku skryla obě postavy v oslňujícím stříbrném lesku. I u tohoto projektu bylo jednou z výzev světelného designu vytvořit sugestivní abstraktní krajinu, ale nedegradovat hudební stránku představení. Odvést diváka z koncertního sálu do stínů a mlh severských mýtů, ale ve správném okamžiku ho přivést zpět. Projekt byl uveden v druhé premiéře v rámci nizozemského festivalu vážné hudby Gaudeaumus a byl přijat velmi kladně divadelním i hudebním publikem. |
Klíčová slova |
light design, alfred schnittke, peer gynt, cello a klavír, nizozemský festival vážné hudby gaudeaumus, import ruv 2021 |
Autoři |
Pavla Beranová (Role: Autor díla z 100 %) |