Základní údaje |
Název |
Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista (role: Odpovědník) |
Rok prvního uvedení |
2017 |
Segment |
Scénická umění |
Druh činnosti |
Inscenace - herecký/pěvecký výkon – vedlejší role |
Závažnost a význam |
C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost |
L - výstup s výrazným autorským podílem integrovaný v rámci díla velkého rozsahu |
Institucionalní kontext |
celostátní |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Současná inscenace významného textu českého sousedského divadla podkrkonošských sedláků 18. a 19. století realizovaná se studenty 4. a 2. ročníku činoherního herectví ve Studiu Marta. Dramaturgická a režijní koncepce v tomto případě přesáhly záměry běžné pedagogické režie, kladoucí si za cíl „pouze“ poskytnout studentům absolventského ročníku dostatek vyrovnaných příležitostí. V prvé řadě se nasazení tohoto titulu na půdě JAMU hlásí k jeho výjimečné brněnské inscenační tradici (Sokolovský 1965 a Tálská 2000), na níž se zasloužili právě její někdejší pedagogové. Dalším důvodem bylo určité vyvažování titulů s depresivním a bezvýchodným viděním světa, které ve Studiu Marta ale i v obecně českém divadelním prostředí v současné době převládají.
Role Opovědníka v původních inscenačních tvarech plnila zřejmě několik funkcí: navazování kontaktu s publikem (zpřesnění jejich diváckého očekávání a udržení komunikačních pravidel); propojování jednotlivých scén do souvislého vyprávění; zdůrazňování významných momentů; explicitní formulaci křesťanského postoje k zobrazovaným událostem a (vzhledem k tomu, že v této roli patrně vystupoval zároveň organizátor celé divadelní produkce i) řešení nečekaných kolapsů. V naší inscenaci byly některé původní úkoly přijaty – ovšem s určitou mírou nadhledu: současný divák s tématem komunikuje mnohem spíše v rovině „prostého“ divadelního zážitku, než že by mu evokovalo události, na kterých se zakládá jeho vlastní náboženské přesvědčení. Zároveň však je i Opovědník součástí historické roviny celého představení, a tak i přes to, že se k divákům mnohdy obrací adresně, není jejich současníkem ani kulturním či historickým interpretem. Upřímnost a autenticita jeho projevu je tak tím nejdůležitějším, čím může vnímání publika ovlivnit.
V neposlední řadě však mají jeho výstupy do určité míry možnost korigovat i rytmické a interpretační výkyvy jednotlivých repríz. |
Klíčová slova |
jamu, komedie, studio marta, české drama, herecký výkon, import ruv 2021 |
Autoři |
Lukáš Rieger (Role: Autor díla z 100 %) |