Základní údaje
Název Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista (role: Odpovědník)
Rok prvního uvedení 2017
Segment Scénická umění
Druh činnosti Inscenace - herecký/pěvecký výkon – vedlejší role
Závažnost a význam C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy
Velikost L - výstup s výrazným autorským podílem integrovaný v rámci díla velkého rozsahu
Institucionalní kontext celostátní
Jazyk čeština
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace Současná inscenace významného textu českého sousedského divadla podkrkonošských sedláků 18. a 19. století realizovaná se studenty 4. a 2. ročníku činoherního herectví ve Studiu Marta. Dramaturgická a režijní koncepce v tomto případě přesáhly záměry běžné pedagogické režie, kladoucí si za cíl „pouze“ poskytnout studentům absolventského ročníku dostatek vyrovnaných příležitostí. V prvé řadě se nasazení tohoto titulu na půdě JAMU hlásí k jeho výjimečné brněnské inscenační tradici (Sokolovský 1965 a Tálská 2000), na níž se zasloužili právě její někdejší pedagogové. Dalším důvodem bylo určité vyvažování titulů s depresivním a bezvýchodným viděním světa, které ve Studiu Marta ale i v obecně českém divadelním prostředí v současné době převládají. Role Opovědníka v původních inscenačních tvarech plnila zřejmě několik funkcí: navazování kontaktu s publikem (zpřesnění jejich diváckého očekávání a udržení komunikačních pravidel); propojování jednotlivých scén do souvislého vyprávění; zdůrazňování významných momentů; explicitní formulaci křesťanského postoje k zobrazovaným událostem a (vzhledem k tomu, že v této roli patrně vystupoval zároveň organizátor celé divadelní produkce i) řešení nečekaných kolapsů. V naší inscenaci byly některé původní úkoly přijaty – ovšem s určitou mírou nadhledu: současný divák s tématem komunikuje mnohem spíše v rovině „prostého“ divadelního zážitku, než že by mu evokovalo události, na kterých se zakládá jeho vlastní náboženské přesvědčení. Zároveň však je i Opovědník součástí historické roviny celého představení, a tak i přes to, že se k divákům mnohdy obrací adresně, není jejich současníkem ani kulturním či historickým interpretem. Upřímnost a autenticita jeho projevu je tak tím nejdůležitějším, čím může vnímání publika ovlivnit. V neposlední řadě však mají jeho výstupy do určité míry možnost korigovat i rytmické a interpretační výkyvy jednotlivých repríz.
Klíčová slova jamu, komedie, studio marta, české drama, herecký výkon, import ruv 2021
Autoři Lukáš Rieger (Role: Autor díla z 100 %)
Uvedení, termíny
Realizace (24.09.2017) info
Ocenění, ohlasy
citace info
citace info
citace info
citace info
citace info

Zobrazit XML záznam