Anotace |
Dramatická umění (studijní program), obor DIFA 8203T088 Taneční a pohybové divadlo a výchova.
Vyučuje mj.předmět DTDL504 Taneční a pohybová výchova II.
Inscenace Mauglí vznikla v Městském divadle Most pod režijním vedením prof. Zbyňka Srby. Umělecký výkon, který je předmětem této anotace, spočíval v několika rovinách. Choreografie hudebních čísel, která jsou součástí inscenace, a hudební předloha vznikly jako originální dílo k tomuto konkrétnímu představení. Choreografie musely být tedy vytvořeny s ohledem na originalitu hudební předlohy, s ohledem na to, pro koho byly jednotlivé choreografie vytvářeny. Jednalo se jednak o profesionální členy hereckého souboru a jednak o externí sbor, který byl v tomto případě z koncepčních důvodů věkově velice rozličný (od 6 do 40 let). I v rámci těchto choreografií bylo však nutné vytvořit stylizace pohybu zvířat, přizpůsobit je navrženým kostýmům, maskám zvířat a zároveň odlišit stylizaci pohybu dle věku i dle toho, zda jde o představitele sólových rolí nebo externí sbory. Pohybové stylizace, které byly použity mimo hudební složku inscenace, pak byly vytvářeny tak, aby při zachování stylizací, které byly použity v hudebních číslech, dovolovaly i svobodu v rámci pohybového slovníku jednotlivých postav. To vše pak také s ohledem na věk členů sboru. Dalším důležitým faktorem pohybové koncepce inscenace byly tři různé typy masek, které byly použity a bylo nutné je vzít v potaz při hledání vyjadřovacích prostředků pro jednotlivé role. Další rovinou pohybové stylizace pak byly velké loutky, jejichž pohyb ovládalo několik osob a bylo nutno udržet mezi nimi úzký kontakt tak, aby vznikla iluze celistvého pohybu takto vytvořeného zvířete (slonice, brejlovec). Velký důraz byl kladen na pohyb protagonistů inscenace, kteří používaly masky, a to buď masky připevněné na hlavě (Šedák, Akéla…) nebo masky držené v ruce (Balú, Baghíra, Šer Chán), nebo i loutka, jejíž hlava byla upevněna na ruce herečky a její tělo v kostýmu a tělo hada dotvářelo postavu hada Kaa atd. Každá z těchto výtvarných stylizací vyžadovala vlastní stylizaci pohybovou. Vytvoření a uvedení takovéto inscenace v Městském divadle Most považuji (ostatně jako i další divadelní tvorbu v tomto regionu) za velmi potřebnou aktivitu, která je snahou o udržení a šíření kulturního rozhledu obyvatel tohoto regionu. |