Anotace |
O skladateli:
Zdeněk Pololáník je autorem více než 700 hudebních děl, v nichž dominují skladby duchovní psané k praktickým liturgickým účelům i ke koncertnímu provedení. Společně s biskupem Josefem Hrdličkou napsal také řadu písní v Kancionálu. Je rovněž autorem více než sto padesáti opusů či čtyř set padesáti děl scénické, televizní i filmové hudby (Lev s bílou hřívou, Člověk proti zkáze, Opera na vinici, Žert, Katapult, Synové a dcery Jakuba skláře apod.), a také baletů. Po roce 1989 působil jako varhaník v brněnské katedrále sv. Petra a Pavla a založil na JAMU oddělení duchovní hudby. Jeho skladby se stále hrají nejen v pětadvaceti zemích Evropy, ale i v Japonsku, Spojených státech amerických, Rusku, či na novém Zélandu. Za svou uměleckou práci byl Zdeněk Pololáník odměněn několika cenami v soutěžích liturgické hudby. V roce 2001 byl na Velehradě oceněn Řádem sv. Cyrila a Metoděje. Získal také Cenu Jihomoravského kraje, Medaili sv. Petra a Pavla brněnského biskupství a stříbrnou Svatovojtěšskou medaili Arcibiskupství pražského. Zdeněk Pololáník žije a tvoří v Ostrovačicích u Brna a svým obsáhlým dílem zasáhl snad všechny hudební žánry, od duchovní hudby, přes scénickou či filmovou hudbu až po operu.
Anotace samotná:
Přes svůj pokročilý věk je Zdeněk Pololáník stále aktivním skladatelem, který své nové kompozice slyší všude“ kolem sebe“... Píše v tichu jen s notovým papírem, jeho výrazně harmonická hudba k němu vniká sama a říká si o zachycení. Se Zdeňkem Pololáníkem byly natočeny již dva dokumenty, ovšem žádnému z nich se nepodařilo proniknout do hloubky jeho osobnosti. Díky zevrubné znalosti jeho díla a hudebních reálií jsme se pokusili tyto nezdary svých předchůdců napravit a představit vnitřní život skladatele, který si vybírá, kam půjde podle zvuků, které předpokládá ten den slyšet... Natáčení probíhalo po dva roky nejen s autorem, ale také s jeho kolegy (režisér Zdeněk Kaloč nebo režisér Michael Tarant) či žáky (skladatel Jiří Pavlica). Délka natáčení plynula z potřeby dojít v rozhovorech s autorem za hranici běžné komunikace, což při naturelu skladatele bylo nadstandardně náročné. Film byl natáčen v Brně, Ostrovačicích, Olomouci a Uherském hradišti. Natáčení samotnému předcházel půlrok příprav a analýz rozsáhlého skladatelova díla. Jednalo se o velmi odbornou muzikologickou práci, aby použité hudební ukázky co nejlépe charakterizovaly rozsah a obsah skladatelova díla. V dokumentu vystupuje také skladatelova manželka, sestra dalšího významného brněnského komponisty Arne Linky. Ve filmu jsou kromě archivních materiálů zachyceny také živé záznamy z koncertů a představení, které oba autoři snímali souběžně na více kamerový záznam. Střih sám pak zabral díky jistě pochopitelné náročnosti zvukové složky (a nárokům na postprodukční zásahy od skladatele samotného) skoro půlrok. Film byl Zdeňkem Pololáníkem autorizován. |