Základní údaje
Název ČESKÁ LOUTKA
Rok prvního uvedení 2019
Segment Audiovize
Druh činnosti Kostýmy (kostýmní návrhář)
Závažnost a význam C - nové umělecké dílo nebo výkon rozvíjející současné trendy
Velikost L - kostýmy středometrážního či dlouhometrážního díla (21 minut a více)
Institucionalní kontext celostátní
Jazyk čeština
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace Dramatická umění (studijní program), obor DIFA 8203T058 Scénografie. Vyučuje mj. předmět DSCL101 Scénografie I. Dokumentární cyklus Česká loutka završuje dlouhodobou výzkumnou, výstavní, kurátorskou a publikační činnost Marie a Pavla Jiráskových, navazuje na stejnojmennou výstavu, Císařská konírna Pražský hrad, Praha 2002, Moravská galerie, Brno 2003 a publikaci Česká loutka, Kant, Praha 2005, Loutka a moderna 2011,The Puppet and The Modern 2014 a Umění loutky, Kant, Praha 2019. Téma fenoménu České loutky rozvíjí celkem v 7 strukturovaných dílech (každá část = 26 min). Jeho ambicí bylo zachytit vývoj a kontext českého divadelního, filmového a televizního loutkářství v době, kdy české loutkářství bylo a je ve světovém kontextu jedinečným a obecně přijímaným fenoménem (od roku 2016 na Seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO). Kostýmy bratří Formanů, průvodců cyklem, jsou transformovány podle jednotlivých částí z oděvu civilního až dobovou stylizaci jednotlivých období. Příprava kostýmů loutek pro jednotlivé díly byla někdy čistě uměleckou improvizací, někdy pečlivým restaurátorským záměrem. Loutkové kostýmy respektují historický kontext a materiál, někdy je kostým záměrně odložen tak, aby vyzněl loutkový mechanismus a jeho jedinečné možnosti pohybu, zejména u trikových loutek, kde byly zrekonstruovány vodící mechanismy. Umělecká spolupráce také zahrnovala přípravu rekvizit, lokací a divadel.
Klíčová slova česká loutka, kostýmy, marie jirásková, čt art, czech puppet, costume, marie jiraskova, czech tv art, import ruv 2021
Autoři Marie Jirásková (Role: Autor díla z 100 %)
Názvy, anotace, klíčová slova
Název v angličtině Czech Puppet
Anotace v angličtině The documentary series Czech Puppet completes the long-term research, exhibition, curatorial and publishing activities of Marie and Pavel Jirásek, continues the exhibition of the same name at Prague Castle, Praha 2002, the Moravian Gallery, Brno 2003 and publication Czech Puppet, KANT, Praha 2005, The Puppet and the Modern, Arbor vitae , Praha 2014 and The Art of the Puppets, KANT, Praha 2019. He develops the theme of the Czech Puppet phenomenon in a total of 7 structured works (each part = 26 min). His ambition was to capture the development and context of Czech theater, film and television puppetry at a time when Czech puppetry was and is in the world context a unique and generally accepted phenomenon (since 2016 on the UNESCO Intangible Cultural Heritage List). The costumes of the Forman brothers are transformed according to individual parts from civilian to period stylization of the period. Preparing puppet costumes for individual works was sometimes a purely artistic improvisation, sometimes a careful restoration intent. The puppet costumes respect the historical context and material, sometimes the costume is deliberately postponed so that the puppet's mechanism and its unique movement possibilities, especially in trick puppets, where the guiding mechanisms were often reconstructed. Art cooperation also involved the preparation of props and theaters.
Uvedení, termíny
Realizace (03.10.2019 - 14.11.2019) info
Ocenění, ohlasy
citace info
citace info

Zobrazit XML záznam