Základní údaje | |
---|---|
Název | Divadelník |
Rok prvního uvedení | 2020 |
Segment | Scénická umění |
Druh činnosti | Inscenace - tzv. výkonná dramaturgie |
Závažnost a význam | C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost | L - výstup s výrazným autorským podílem integrovaný v rámci díla velkého rozsahu |
Institucionalní kontext | celostátní |
Jazyk | čeština |
Fakulta | Divadelní fakulta |
Anotace | Při práci na Divadelníkovi došlo k setkání tří zakladatelů divadla BURANTEATR – Jana Šotkovského (dramaturgie a inscenační úprava), Romana Groszmanna (představitel titulní role) a Michala Zetela (režie). Pro trojici spolužáků bylo spojení při společné práci po takřka patnácti letech impulsem k důsledné sebereflexi vlastního „života v divadle“, k čemuž poskytuje Bernhardův text znamenitou příležitost. V duchu Bernhardova motta „Máme-li být upřímní/ je divadlo už samo o sobě absurdní/ ale kdybychom byli upřímní/ nemohli bychom divadlo vůbec dělat“ zkoumala inscenace paradox tvůrčí posedlosti – velké umění je bez ní nemyslitelné, pokud však posedlý tvůrce ničí životy své i svých spolupracovníků, je to velkým uměním obhajitelné? Sebereflexivní rámec podtrhlo i využití prostoru Buranteatru v jeho syrové, „neestetizované“ podobě. |
Klíčová slova | drama, thomas bernhard, buranteatr, dramaturgie |
Autoři | Jan Šotkovský (Role: Autor předlohy z 100 %) |
Názvy, anotace, klíčová slova | |
---|---|
Název v angličtině | The Theatre Maker |
Anotace v angličtině | While working on the production of "The Theatre Maker" there was a creative union between the three founders of the BURANTEATR- Jan Šotkovský (dramaturgy and staging adaptation), Roman Groszmann (the leading role) and Michal Zetel (director). For the trio of classmates, meeting at work together after almost fifteen years has provided an impetus for a rigorous self-reflection of their own "life in the theatre," for which Bernhard's text provides an excellent opportunity. In the spirit of Bernhard's motto, "If we are to be honest/ theatre is already absurd in itself/ but if we were honest/ we could not do theatre at all," the staging explored the paradox of creative obsession – great art is unthinkable without it, but if an obsessive creator destroys the lives of his and his collaborators, is it defensible with great art? The directorial use of the Buranteatr Theatre space in its raw, "un-aestheticized" form underlined the self-effacing intent. |
Klíčová slova v angličtině | drama, thomas bernhard, buranteatr, dramaturgy |
URL | |
---|---|
Webové stránky inscenace. |
Uvedení, termíny | |
---|---|
Premiéra (11.09.2020) info |
Zobrazit XML záznam