Anotace |
Dramatický text "Džihádistou snadno a rychle! Návod v osmi krocích (Tiky)" je první český překlad německého originálu úspěšné divadelní hry "Verstehen Sie den Dschihadismus in acht Schritten! (Zucken)" jedné z nejvýraznějších současných německých autorek Sashy Marianny Salzmann (nar. 1985). Patří k autorčiným nejvýznamnějším dílům spolu s hrami "Mateřské znamínko okna namodro" (2012), "Materština mamelošn" (2012), "Naučit se plavat" (2013) a románem "Ausser sich" (2017). Inscenace, kterou vytvořil režisér Sebastian Nübling s mladými herci z Junges Theater Basel na scéně divadla Maxim Gorki Theater v Berlíně (premiéra 17. 3. 2017), byla nominována na cenu za nejlepší hru pro mládež na festivalu Heidelberger Stückemarkt 2018. Hra v působivé dramatické zkratce zobrazuje proces, kdy se z tzv. „normálních lidí“ stávají radikálové se zbraní v ruce. Nejde o džihád ve významu svaté války muslimů proti bezvěrcům, „džihádismus“ v názvu hry je synonymem pro radikalizaci obecně. Text se skládá z osmi formálně různorodých částí: báseň v próze, vnitřní monolog, monolog chóru adresovaný publiku, dialog sestávající ze zpráv posílaných přes mobilní aplikaci, dopis, vyprávění ad. Střídají se jazykové styly od básnického přes hovorový až po vulgarismy a hrubé expresivní vyjadřování. Autorka neurčila počet postav ani mluvčí jednotlivých replik, a ponechává tak velký prostor inscenačnímu týmu. Je to výpověď současné mladé generace, která nastoupila po generacích X a Y: smartphonová generace postižená epidemií „mobilního palce“. Trefné označení vystihuje, co je společné mladým lidem napříč národy i státy: Většinu času tráví s očima přilepenýma k displeji svého chytrého zařízení a neustále po něm cukají palcem sem a tam, jako by měli tik. Se směsí fascinace a soucitu sledují zprávy, videa, přímé přenosy ze všech koutů světa, často s drastickým obsahem, přitom hrají hry, jsou aktivní na sociálních sítích, nakupují v e-shopech a komunikují prostřednictvím online aplikací s lidmi, které často ani neznají. Mají problém s navazováním skutečných vztahů, neorientují se ve světě ani v sobě samých a propadají depresím, úzkostem a paranoiám. Ve spojení s přirozenou touhou po rebelii vůči každému, komu je nad třicet, pak tyto pocity můžou snadno vést k tomu, že mladí lidé podlehnou radikálním ideologiím, které jim – na rozdíl od rodičů, učitelů, médií – dávají jasná pravidla a odpovědi na základní otázky: co je dobro, co je zlo, jaký je smysl života, jak správně žít. Četné odkazy v textu na tvorbu slavných rapperů jako Tupac Shakur, Kendrick Lamar, Dr. Dre či Curse napovídají autorčinu představu o rytmu a atmosféře inscenace. Text je vystaven v elektronické nabídce renomované divadelní agentury DILIA. |