Základní údaje |
Název |
Beam reach |
Rok prvního uvedení |
2019 |
Segment |
Výtvarná umění / Výtvarná umění |
Druh činnosti |
Realizované nové umělecké dílo |
Závažnost a význam |
C - realizace nového uměleckého díla či zakázky rozvíjejícího současné trendy |
Velikost |
L - realizace nového uměleckého díla či zakázky středního rozsahu |
Institucionalní kontext |
mezinárodní |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Dramatická umění (studijní program), obor DIFA 8203T086 Světelný design.
Vyučuje mj. předmět DAALX50 Světelný design.
Světelně-kinetická instalace vytvořená na míru pro festival světelného umění Prisma v portugalském Aveiru. Inspirovaná estetikou lodí a majáků, využívající větru jako hlavní poháněcí síly. Název odkazuje k plachtění (“beam reach” je ideální poloha plavidla vůči větru), ale poukazuje i na světelné paprsky, další významný prvek instalace. Záměrem autorky bylo, aby dílo fungovalo jak za denního světla, tak v noci. V potaz vzala také dvě různé lokace, v parku a na terasách bývalé administrativní budovy v centru města. Instalace sestává z větrných korouhviček, které speciálním způsobem filtrují světlo. Ve chvíli, kdy na ně dopadne světelný paprsek, ho rozdělí na dvě barvy a odrazí do různých směrů. To vše se děje v naprosté závislosti na rychlosti a směru větru. Součástí instalace je i hudební složka vytvořená speciálně pro tuto příležitost hudebníkem Ondřejem Mikulou aka Aid Kidem. Autor hudby vytvořil generativní (tedy neustále se rozvíjející) hudební plochu a nechal vyrobit a naladit devět hliníkových trubek, které vlivem větru narážejí do dřevěných konstrukcí a jsou rozeznívány v nepředvídatelných rytmech a kombinacích. Oba přístupy, k práci se světlem i hudbou, reflektují snahu autorů vyhnout se digitálním postupům a místo toho využít přirozené síly místa. |
Klíčová slova |
světlo, instalace, vítr, paprsek, korouhvička, maják |
Autoři |
Pavla Beranová (Role: Autor díla z 60 %), Miloš Beran (Role: Autor díla z 30 %), Ondřej Mikula (Role: Autor díla z 10 %) |