Základní údaje |
Název |
Kosmické jaro |
Rok prvního uvedení |
2019 |
Segment |
Scénická umění |
Druh činnosti |
Inscenace - režie |
Závažnost a význam |
B - nový umělecký výstup přinášející významná nová řešení |
Velikost |
L - 30 – 99 min. (aktovka, monodrama apod.), 30 – 60 min. (inscenace pro dětského diváka) |
Institucionalní kontext |
celostátní |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Dramatická umění (studijní program), obor DIFA 8203T050 Muzikálové herectví.
Vyučuje předmět DMAZ201 Herectví II.
Režie divadelní hry významného a jednoho ze světově nejhranějších českých dramatiků Ladislava Smočka se zatím dočkala pouze dvou uvedení, a to v obou případech v režii samotného autora. Za jeden z důvodů neuvádění tohoto pozoruhodného textu můžeme zcela jistě považovat velice komplikovanou a fragmentární dramatickou strukturu textu, kterou lze s nadsázkou přiblížit jako křížence Čechova a Václava Havla, kdy se realismus až naturalismus rodinného prostředí vily, ve kterém se děj hry odehrává, mísí s filosofickými pasážemi postavy Pána domu blížícími se jevištnímu eseji a také s prvky grotesky až absurdního divadla v situacích defilé menších postav až jakýchsi figurek návštěvníků tajemné seance. Problematika inscenování hry spočívá právě ve volbě režijních prostředků, které jsou schopny v rámci tohoto mnohovrstevnatého díla vytvořit syntetickou strukturu jevištního tvaru. Postmoderní ráz hry a tudíž i inscenace nespočívá ve formální struktuře, ale vychází z faktu setkání všech myslitelných vrstev lidské společnosti na jednom místě. Vzhledem k samotným autorem Ladislavem Smočkem potvrzené jisté neracionální až intuitivní povaze textu, který se vynořil z autorova nevědomí jaksi sám od sebe, bylo nutné při inscenování textu ustoupit rozumovým kritériím a racionálním argumentům pro vysvětlení motivací a nepravděpodobných dějových faktů a s důvěrou v kolektivní souhru a kreativitu se podvolit citovým a fantazijním principům tvorby. Podstatným prvkem inscenace a rovněž hry je předepsaná fyzická přítomnost slavného i v názvu hry citovaného obrazu Františka Kupky "Kosmické jaro", která je považována za materializaci Kupkova přístupu k zobrazování a přemýšlení o struktuře světa, kosmu a existence vůbec a sice o makroskopickém i mikroskopickém pohledu zároveň. Stejným způsobem přistupuje k analýze společnosti Smoček a stejným způsobem postupovala i práce našeho inscenačního týmu ve smyslu neustálého střídání perspektivy, ze které jsou situace nahlíženy. Stejně jako text hry rozdělil inscenační tým a obsazení na poloviny "cítím a věřím" a "necítím a tudíž nerozumím", dočkala se inscenace stejně rozpolceného přijetí u publika a odborné veřejnosti. Předpokladem pro tento výsledek je Smočkova teze pronesená ústy postavy Pána domu: "Lidi rozděluje různá úroveň myslí a srdcí.", která byla hlavním inscenačním klíčem a tématem inscenace. V rámci mých dosavadních režií ve Slováckém divadle považuji Kosmické jaro za inscenační vrchol a logické vyústění stran témat a poetiky, kterou se dlouhodobě zabývám. |
Klíčová slova |
kosmické jaro, slovácké divadlo, ladislav smoček, režie, zetel, františek kupka |
Autoři |
Michal Zetel (Role: Autor díla z 100 %) |
Tvůrčí tým |
Iva Šulajová (Role: Dramaturg) Vojtěch Dlask (Role: Hudba) Zuzana Přidalová (Role: Scénografie, Kostýmy, Light design)
|