HF0326z Hra na nástroj I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
0/2/30. 16 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Pavel Kohout, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Kolař (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Zdeněk Nováček
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné složení přijímací zkoušky do magisterského stupně studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student si z bakalářského studijního programu přináší komplexní chápání studovaných skladeb a orientaci v interpretaci skladeb všech slohových období. Je schopen vytvářet si vlastní interpretační názor a na základě dosavadních zkušeností si uvědomuje svoje repertoárové preference. Získává další zkušenosti s veřejným vystupováním, zvládá nejrozsáhlejší nástrojové formy a posiluje samostatnost interpretačního úsudku. Svoje umělecké názory a postoje dokáže obhájit v odborné diskusi.
Syllabus (in Czech)
  • Další rozšiřování repertoáru, např.:
  • - Seznámení s tvorbou anglických skladatelů, zejména z období renesance a baroka (např. J. Bull, W. Byrd, O. Gibbons, T. Tomkins, J. Blow, H. Purcell, M. Greene apod.).
  • - J. P. Sweelinck a jeho následovníci (např. Ch. Luython, P. Cornet, A. van Noordt).
  • - Podíl autorů z období klasicismu na vývoji evropské varhanní hudby (např. G. Martini, L. Krebs, J. G. Albrechtsberger, J. Haydn, W. A. Mozart, J. J. Bouvarlet-Charpentier, C. Balbastre, M. Corrette, A. Soler).
  • - Pokračování ve studiu některé z kompozic J. S. Bacha - volný výběr podle dosavadního repertoáru
  • - Skladba z období romantismu - zvolená skladba musí doplnit celkové spektrum znalostí studenta (např. M. E. Bossi, Ch. Stanford, R. W. Willimas, E. Elgar, J. Jongen, E. Tinel, J. Rheinberger apod.).
  • - Španělská varhanní tvorba a její interpretační specifika (např. A. de Cabezón, A. de Heredia, F. Correa de Araujo, J. J. Cabanilles, P. Bruna) - souvislost s vývojem francouzské varhanní hudby.
  • - Seznámení s dalšími evropskými oblastmi - Slovensko (např. M. Moyzes, Š. Németh-Šamorínsky, A. Očenáš, J. Zimmer, J. Grešák apod.), Polsko (např. Jan z Lublina, M. Surzynski, F. Nowowiejski, K. Jurdzinski, T. Machl apod.), Švýcarsko (zejména F. Martin), skandinávské země (např. O. Merikanto, O. Olsson, E. Hovland, K. Nystedt, G. Matthison-Hansen apod.) a jiné - např. A. Pärt.
  • - Orientační seznámení s vývojem v zámoří.
  • - 20. století - dokončení seznámení s nejdůležitějšími autory, tj. zejména francouzskými (J. Alain, M. Dupré, M. Duruflé, L. Langlais, G. Litaize apod.) a českými (L. Janáček, B. Martinů, J. Klička, V. Novák, B. A. Wiedermann, F. Michálek apod.).
Literature
  • Bach, Carl Philipp Emanuel: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753) (český překlad: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Díl 1. a 2. Brno, 2002). info
  • Busch, H.: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Černušák, G. : Dějiny evropské hudby. Praha, Panton 1964. info
  • Dolmetsch, A. - Interpretace hudby 17. a 18. století ( SNKLHU - Praha 1958 ). info
  • Doningron, R. : The interpretation of early music. New York 1992. info
  • Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • Jakob, Friedrich: Die Orgel. Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart, nedat. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí, Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia, Opus, Bratislava 1983. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel, Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter, Kassel 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
  • Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě. SPN, Praha 1985. info
  • Šlechta, M.: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. Praha 1985. info
Teaching methods (in Czech)
Individuální výuka - 2 hodiny/týden.
Assessment methods (in Czech)
Komisionální klasifikovaný zápočet.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF0326z