H60248z Orchestral Parts and Solos I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Radek Tomášek (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Radek Tomášek
Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( H60248l Orchestral Parts and Solos I )
Úspěšné absolvování a uzavření 1. ročníku bakalářského studia oboru Hra na nástroj na HF JAMU či jiné vysoké škole stejného zaměření.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Orientace v orchestrálních partech. Osvojení a zvládnutí postupu přípravy a studia orchestrálních partů s důrazem na maximální osobní přístup studenta:
- bez nástroje a bez poslechu nahrávky
- s poslechem nahrávky
- vyřešení technických pasáží prakticky u nástroje bez nahrávky
- studium partu prakticky u nástroje s nahrávkou
(Pozn.: všechny body s použitím partitury)
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientace v orchestrálních partech různých stylových období;
- stylové interpretace s ohledem na okolnosti vzniku děl v historickém kontextu;
- orientace v partiturách interpretovaných orchestrálních partů a analýzy prováděných děl v kontextu s jinými nástrojovými skupinami orchestru;
- použít různé techniky hry vysoké úrovně napříč nástrojovým spektrem, pro schopnost profesionální intepretace děl ve všech směrech (agogika, zvuková různorodost, stylovost, dynamika, souhra)
- osobnostně - interpretačního vkladu prováděným dílům;
Syllabus (in Czech)
  • Získání znalostí interpretace hudby všech období s důrazem na vysokou technickou náročnost partů i případnou rozdílnost ladění dobových nástrojů.
  • Zaměření na výběr paliček (dřevěné, korkové, kožené, flanelové, plstěné...) a použití různých technik - typů vedení úhozů s možnostmi takto měnit charakter (frázování, agogiku) interpretovaného partu.
  • Důkladný poslech a interpretační rozbor audio nahrávek (s použitím dobových i novodobých nástrojů) a následná interpretace s důrazem na frázování a agogiku.
  • Seminární provedení skladeb s výběrem ze všech období s audio nebo video nahrávkou

  • Tematické okruhy:
  • 1. týden
  • B. Bartók: Concerto for Orchestra - malý buben; B. Britten: The Young Person's Guide to the Orchestra - xylofon
  • 2. týden
  • F. von Suppé: Piková dáma - malý buben; B. Smetana: Vltava - triangl
  • 3. týden
  • L. van Beethoven: Symfonie č. 5, 3. + 4. věta - tympány; S. Prokofjev: Péťa a vlk - malý buben
  • 4. týden
  • G. Rossini - Straka zlodějka, předehra - malý buben; W. A. Mozart - Kouzelná flétna, předehra - tympány
  • 5. týden
  • D. Kabalevskij: Colas Breugnon, předehra - xylofon; O. Respighi: Římské slavnosti, 4. část - zvonkohra
  • 6. týden
  • G. Bizet: Carmen suite No. 1, Aragonaise - tamburina; A. Glazunov: Koncert pro housle a orchestr - zvonkohra
  • 7. týden
  • A. Dvořák: Symfonie č. 9, 3. věta - triangl; L. van Beethoven: Symfonie č. 1, 3. věta - tympány
  • 8. týden
  • L. van Beethoven: Symfonie č. 7 - tympány; P. I. Čajkovskij: Symfonie č. 4, 4. věta - činely
  • 9. týden
  • M. P. Musorgskij: Noc na Lysé hoře - činely; J. Strauss: Kaiserwaltzer - malý buben
  • 10. týden
  • A. Honegger: Pacific 231 - malý buben; Z. Kodály: Háry János suite - xylofon
  • 11. týden
  • L. van Beethoven: Fidelio - tympány; M. Ravel - Bolero - malý buben
  • 12. týden
  • G. Gershwin: Američan v Paříži - xylofon; L. Bernstein: West Side Story, Cool - vibrafon
  • 13. týden
  • O. Respighi: Římské pinie - zvonkohra; P. I. Čaijkovskij: Louskáček, Trepak - tamburina
  • 14. týden
  • P. I. Čajkovskij: Louskáček, Dance Arabe - tamburína; L. van Beethoven: Symfonie č. 9, závěr 1. věty - tympány
Literature
  • Dle potřeby - poskytující informace o interpretovaných skladbách, jejich autorech a o daném hudebním slohu. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška - individuální výuka
Assessment methods (in Czech)
Zkouška
Uznání zkoušky na základě interpretace minimálně deseti skladeb těchto období.
Účast ve výuce minimálně 75%
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60248z