HF0005z Music Management Fundamentals I

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Eva Dittrichová (lecturer)
MgA. Barbora Mikolášiková (lecturer)
JUDr. Markéta Štěpáníková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Gabriela Vojtičková, DiS. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each even Monday 17:00–19:00 006
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Modul 1


Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie

Podstatou modulu je seznámit studenty se základním fungováním kultury v České republice, tedy zejména s principy fungování a financování uměleckých institucí a činnosti umělců.

Modul 2

Marketing

Modul pomůže s prezentací umělce a pochopením, jak se prezentuje instituce. Seznámí se základními marketingovými nástroji a nabídne návod na tvorbu webových stránek či tiskové zprávy.
Learning outcomes (in Czech)
• Student získá základní představu o nejčastějších právních postupech a situacích, se kterými se může setkat (jeho právní postavení, základní smluvní vztahy, základní představa o autorském právu a licenčních ujednáních).
• Student je schopen popsat klíčové principy fungování hudebních institucí v ČR: zejména rozeznává rozdíl mezi zřizovanou a nezřizovanou sférou, orientuje se ve financování těchto institucí
• Student rozumí a zná základní marketingové nástroje
Syllabus (in Czech)
  • Modul 1
  • Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie
  • 1. Kulturní instituce ČR: základní principy fungování (filharmonie, divadlo s operním provozem, základní umělecká škola, hudební/umělecká agentura, hudební vydavatelství, hudební průmysl)
  • 2. Umělec v právním prostředí: základní principy (10 zlatých právních pravidel, umělec jako zaměstnanec a umělec jako OSVČ)
  • 3. Autorské právo z pohledu umělce
  • 4. Základy smluvního práva pro umělce (podstatné náležitosti smlouvy, základní upozornění na nejčastější chyby a problémy).
  • Modul 2
  • Marketing
  • 1. Úvod do marketingu, jeho základní techniky, prostředky a principy fungování – umění jako produkt? Marketing uměleckých institucí (institucionální a programový marketing), strategické plánování, typický posluchač a jeho hudební vkus
  • 2. Marketing z pohledu umělce: offline (print, eventy…) a online prezentace (webové stránky, myspace, soundcloud, sociální sítě), práce s publikem a fanoušky)
  • 3. PR z pohledu umělce (tisková zpráva, komunikace s novináři)
  • 4. Základní principy marketingové komunikace
Literature
  • BARANČICOVÁ, Svatava. Studie současného stavu podpory umění. Svazek I., Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. V Praze: Institut umění - Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-235-5.
  • VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-402-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:8c141f70-ab71-11e3-9d7d-005056827e51
  • NEKOLNÝ, Bohumil a Eva ŽÁKOVÁ. Studie současného stavu podpory umění. Svazek II., Financování, legislativa, sociální problematika, příjemci uměleckých děl a výkonů, mezinárodní spolupráce, stav uměleckých oborů k roku 2010. Praha: Institut umění - Divade
  • zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), v aktuálním znění
  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění
  • zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, v aktuálním znění
  • zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v aktuálním znění
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy?: k sociologii české hudebnosti. Praha: KLP, 2003. Musicologica.cz. ISBN 80-85917-99-8. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:65930400-5526-11e5-bf4b-005056827e51
  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v aktuálním znění
  • ŠKARABELOVÁ, Simona, Jarmila NESHYBOVÁ a Jaroslav REKTOŘÍK. Ekonomika kultury a masmédií. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4267-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:0820d170-ce67-11e5-ab98-005056827e52
  • zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v aktuálním znění
  • BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-17-0.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Hromadná modulová výuka v blocích.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF0005z