HF:H80003z Soudobé trendy a teorie kompoz - Informace o předmětu
H80003z Soudobé trendy a teorie kompozice I
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 2/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné složení přijímacích zkoušek do magisterského studia. Zájem o problematiku soudobé hudby. Znalost cizích jazyků (min. angličtina, němčina) pro studium materiálů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Multimediální kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Předmět prohloubí dosavadní znalosti studentů a umožní rozšíření pohledu na problematiku hudební kompozice se
zaměřením na specifické otázky oboru. Záměrem je vytvoření hlubší sondy do témat:
americká hudba a současné umění,
použití náhody v kompozičním procesu,
etnické zdroje soudobé hudby a umění 20.stol. - Výstupy z učení
- Student je po absolvování předmětu informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé
multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu autonomní kompozici.
Má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a jejich nejrůznějších obsazení, má přehled o různých typech materiálů, technologií a přístrojů a jejich použití pro produkci a prezentaci výstupů a dobře se orientuje v základní literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů.
Student má také vysoce profilované dovednosti tvorby autonomních děl současného umění v podobě komplexních projektů, při kterých využívá nejrůznější formy a pokročilé produkční i prezentační technologické postupy z oblasti multimediální tvorby srovnatelné s aktuální úrovní evropské produkce a dovede aplikovat nejrůznější styly soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních volných i užitkových kompozic. - Osnova
- Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století.
- Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci).
- Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil).
- Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další).
- Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger).
- Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern).
- Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs).
- Literatura
- doporučená literatura
- BURKHOLDER, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. New Haven: Yale University Press, 1995.
- BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradsky. Wolke Verlag, 1995.
- HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007.
- Výukové metody
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné písemné přezkoušení získaných znalostí.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H80003z