H80003z Soudobé trendy a teorie kompozice I

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
2/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné složení přijímacích zkoušek do magisterského studia. Zájem o problematiku soudobé hudby. Znalost cizích jazyků (min. angličtina, němčina) pro studium materiálů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět prohloubí dosavadní znalosti studentů a umožní rozšíření pohledu na problematiku hudební kompozice se zaměřením na specifické otázky oboru. Záměrem je vytvoření hlubší sondy do témat:
americká hudba a současné umění,
použití náhody v kompozičním procesu,
etnické zdroje soudobé hudby a umění 20.stol.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu autonomní kompozici.
Má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a jejich nejrůznějších obsazení, má přehled o různých typech materiálů, technologií a přístrojů a jejich použití pro produkci a prezentaci výstupů a dobře se orientuje v základní literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů.
Student má také vysoce profilované dovednosti tvorby autonomních děl současného umění v podobě komplexních projektů, při kterých využívá nejrůznější formy a pokročilé produkční i prezentační technologické postupy z oblasti multimediální tvorby srovnatelné s aktuální úrovní evropské produkce a dovede aplikovat nejrůznější styly soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních volných i užitkových kompozic.
Osnova
  • Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století.
  • Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci).
  • Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil).
  • Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další).
  • Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger).
  • Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern).
  • Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs).
Literatura
    doporučená literatura
  • BURKHOLDER, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. New Haven: Yale University Press, 1995.
  • BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradsky. Wolke Verlag, 1995.
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007.
Výukové metody
Přednáška. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné písemné přezkoušení získaných znalostí.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2024.