HF:H601852z Ansámblová hra I - Informace o předmětu
H601852z Ansámblová hra I
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 0/2. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Cyrille Alexandre Oswald (přednášející)
Mgr. Jan Přibil, DiS. (přednášející)
Marián Ševčík (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- H601852z/KBN: Pá 10:10–10:55 S19, Pá 11:00–11:45 S19, M. Opršál
H601852z/KJ: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Levíček, C. Oswald, J. Přibil, M. Ševčík - Předpoklady
- EVER( H601852l Ansámblová hra I )
Úspěšné přijímací řízení do bakalářského stupně studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, B-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvoření schopnosti hry v ansámblech variabilního obsazení (duo, trio, kvarteto, kvinteto atd.). Hra v těchto početně menších souborech má svá specifika od hry ve velkých tělesech (bigband, symfonický orchestr).
Studenti se učí respektovat spoluhráče jako partnery na pódiu či v nahrávacím studiu. Bohatší obsazení oproti sólovému hraní nutí spoluvytvářet a vnímat různé zvukové barvy a jejich kombinace, přispívá též k pregnantnějšímu rytmu. - Výstupy z učení
- Na základě praktické výuky v souborech student ovládá základní atributy ansámblové hry:
- spolehlivě intonuje, zná intonační a barevné odlišnosti jednotlivých nástrojů;
- je rytmicky i tempově přizpůsobivý;
- ovládá zásady ansámblového cítění (role jednotlivých hlasů);
- má povědomí o přístupu k interpretaci různých stylů;
- respektuje ostatní spoluhráče a toho, kdo vede zkoušky souboru;
Na základě těchto zkušeností student umí být rovnocenným spoluhráčem během zkoušek i při vystoupení. Je komunikativní, otevřený a přístupný kritickým názorům ostatních členů ansámblu. - Osnova
- Práce s kolektivem studentů v malém uskupení.
- Vytváření schopnosti hrát a ve všech aspektech spolupracovat s jiným subjektem.
- Vnímání vlastního hlasu v kontextu celkového zvuku a výrazu souboru.
- Schopnost interpretačně zvládnout méně komplikované skladby.
- Rozvíjení schopnosti interakce mezi sólisty a doprovodnými nástroji.
- Důraz na rytmickou jistotu a souhru.
- Prostor pro hraní studentských skladeb.
- Literatura
- The New Real Book – Volume 1. Petaluma, Sher Music, 1988.
- The New Real Book – Volume 2. Petaluma, Sher Music, 1991.
- Výukové metody
- Cvičení, koncertní vystoupení
- Metody hodnocení
- Zápočet
Účast ve výuce minimálně 70%.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H601852z