HF:H70150z Music pedagogy - Course Information
H70150z Music pedagogy
Faculty of MusicWinter 2022
- Extent and Intensity
- 5/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Pavlína Klokočníková Smutná (lecturer), prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Piano Pedagogy (programme HF, B-HUDUM)
- Klavírní pedagogika (programme HF, Klav:B)
- Course objectives (in Czech)
- Prohloubení systematického přístupu studenta ke svému oboru, orientace v jednotlivých elementech pedagogického procesu a jejich vztazích. Znalost historie a vývoje pedagogiky.
- Syllabus (in Czech)
- Definice oboru hudební pedagogika. Prostředí hudební výchovy (rodina,ZŠ,ZUŠ,pěvecké soubory, orchestry, hudební tábory, interpretační kurzy). Osobnost učitele (pedagogické nadání,psychologické předpoklady, vztah učitel – žák). Osobnost žáka (Martienssen – tři základní interpretační typy, individuální přístup na základě typologie osobnosti). Typy inteligence ve výuce klavírní hry (emoční,racionální,duchovní). Hudební schopnosti, jejich klasifikace a vývoj. Metoda, metodika, didaktika (zásady), logické postupy (analýza,syntéza,indukce,dedukce,genetický,dogmatický a porovnávací postup). Zásada názornosti. Učivo, volba repertoáru. Prostředky hudební výchovy (kázeň-disciplína,kontrola-sebekontrola,hodnocení,poslech hudby). Styly výchovy (autoritativní, liberální, demokratický). Řeč, rétorika, komunikace se žákem. Stavba hodiny (schémata a typy lekcí). Systém hodnocení, klasifikace, kritika. Příprava na veřejné vystoupení a soutěže. Kladné a záporné faktory, ovlivňující rozvoj klavírních dovedností. Diskuse o moderních vědeckých dokumentech o principech výuky a rozvíjení kreativní hudební osobnosti. Lehké mozkové dysfunkce a jejich léčení prostřednictvím klavírní výuky. Výuka handicapovaných žáků.
- Literature
- Dušek, B.: Hudební pedagogika. Praha 1985
- Holas, M. - Kloub, P.: Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha 1997.
- Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught: in blocks.
Credit evaluation note: 4 z 8.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2022/H70150z