HF:HF0123z Performing Theory I - Course Information
HF0123z Performing Theory I
Faculty of MusicWinter 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (lecturer)
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Orchestral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Choral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Opera directing (programme HF, Opdir:M5)
- Vocal studies (programme HF, Opdir:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu Teorie interpretace I v ZS je novým, inovativním způsobem rozšířit základní penzum teoreticko – analytických vědomostí studentů, které by mělo přispět ke kvalitnější profilaci jejich osobností v jednotlivých oborech. V rámci předmětu se pokusíme načrtnout základní definici vývoje konsonanční teorie od historicky nejstaršího období antiky přes středověk až po novověk, resp. renesanci 15. a 16. stol. v evropské hudbě. Pokusíme se také o postupnou definici základní souzvučné kvality hudby, přes jednohlasné, dvojhlasné, trojhlasné, čtyř a vícehlasné struktury, jako i vnést hierarchickou kvalitu do první a druhé vývojové fáze modální harmonie.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period historie západní hudby od antiky po renesanci;
- teoreticky a prakticky se orientovat v první a druhé vývojové fázi modální harmonie
- umět popsat hudební druhy a kompoziční techniky dominující v rané vývojové fázi polyfonní hudby
- popsat jednotlivé stavební struktury a souzvučné harmonické jevy předrenesanční a renesanční hudby - Syllabus (in Czech)
- 1. Definice a historický vývoj základních strukturálních prvků v evropské hudbě:
- - Definice pojmu tonalita, celostní tónový prostor
- - Dynamická a statická povaha hudebního díla
- - Suboktávové, oktávové a supraoktávové hudební myšlení
- 2. Nový pohled na intervalový systém:
- - Hierarchické vztahy v intervalech
- - Privilegované intervaly
- - Diatonika versus chromatika
- - Pentatonizace a celotónovost
- 3. Suboktávové hudební myšlení:
- - Historický koncept – folklorní a lidový prostor
- - Teorie tonálních koster
- - Rozdělení koster a operace se čtyřmi T
- - Kombinace tonálních koster
- 4. Gregoriánský chorál:
- - Typologie a historický vývoj umělého monomelodického slohu
- - Předreformní a poreformní strukturální koncept
- - Tonalita v gregoriánském chorálu
- - Princip tropování – tropy, sekvence a liturgické hry
- 5. Oktávové hudební myšlení:
- - Definice oktávového hudebního myšlení z perspektivy dějin hudby
- - Teorie oktoecha – 1.vývojová fáze modální harmonie
- - Interval jako základní pilíř rodící se vícehlasné koncepce – budoucí kostra vertikalizačního procesu
- 6. Raný vícehlas v evropské hudbě:
- - Historická hierarchie vývoje vícehlasé hudby v její počáteční fázi
- - Základní historické památky – Musica enchiriadis, Winchester troparium, a. j.
- - Varhanní praxe, spisy Micrologus a De ignoto cantu – Quido z Arezza
- 7. Typy a druhy vícehlasu:
- - Bourdon, paralelismus, heterofonie, polyfonie a homofonie – základní definice
- - Vícehlas v období Ars antiqua – Mgr. Leoninus a Perotinus, schola Notre – Dame
- - Discantus – zárodky teorie contrapunctus (Cantus super librum)
- - Organum purrum - Duplum, triplum, quadruplum
- 8. Základní kompoziční druhy a formy období Ars antiqua a Ars nova:
- - Historická změna paradigmatu – opus perfectum
- - Motetus, hoquetus, conductus a rondellus
- - Musica recta a musica ficta et falsa
- - Strukturální koncepce v izorytmii – talea a color
- 9. Dodekachordon:
- - Základní definice renesančního harmonického prostředí, druhá vývojová fáze modální harmonie
- - Franko-flámské školy a jejich rozhodující přínos pro vývoj evropské hudby
- - Progresivní vertikalizační proces
- Literature
- recommended literature
- Apel, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, Leipzig 1962
- Krák, Egon: Viachlas v hudbe Európy, Teoretické, kompozičné a historické súvislosti viachlasnej hudby, Stredovek a renesancia, Hudobné centrum, Bratislava, 2008.
- Hrčková, N., Dejiny hudby II. Renesancia, IKAR Bratislava, 2004
- Besseler, Heinrich: Bourdon und Fauxbourdon, VEB Breitkopf und Musikverlag, Leipzig 1974.
- Kresánek, Jozef: Tonalita, Opus, Bratislava 1982.
- Motte: Diether de la: Kontrapunkt, Bärenreiter-Verlag, Kassel 1981.
- Eggebrecht, Heinrich Hans: Die Mehrstimmigkeitstlehre von ihren Anfängen bis 12. Jahrhundert. Darmstadt 1984.
- Rybarič, Richard: Vývoj Európskeho notopisu, Opus, Bratislava 1982.
- Hoppin, R. H., Antológia stredovekej hudby, Hudobné centrum Bratislava, 2010
- Hoppin, R. H., Hudba v stredoveku, Hudobné centrum Bratislava, 2007
- Teaching methods (in Czech)
- 1 hod.přednáška, 1 hod. cvičení: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka min. 70% Seminární práce a ústní, případně písemná zápočtová zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2021/HF0123z