HF0117z Composition and Instrumentation Theory II

Faculty of Music
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
-absolvování předmětu HF0116z Teorie kompozice a instrumentace I
-absolvování předmětu HF0116l Teorie kompozice a instrumentace I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je shrnutí kompozičních metod 20. století a získání vhledu do současné hudby, která překračuje tradiční koncept interpretace partitur, kompozice s podílem elektroakustické složky, nestandardní nástroje a zvukové zdroje, nové estetické koncepty.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
-porozumět partituře se speciálními technickými požedavky na elektronické nástroje a systémy, netradiční nástroje a zvukové zdroje, prostorové rozmístění a site-specific požadavky a navrhnout možnosti a metody její interpretace;
-porozumět estetice konceptuálního umění;
-odhadnout a posoudit výsledek grafického, textového a aleatorického zápisu a prakticky jej použít při interpretačním rozboru -navrhnout metodu synchronizace instrumentální a elektronické či jiné složky hudebního díla.
Syllabus (in Czech)
  • -konceptuální umění a hudba jím ovlivněná;
  • -hudba jako scénický útvar, M. Kagel, K.Stockhausen ap., performance;
  • -indeterminismus, improvised music -různé typy a stupně volnosti;
  • -spektralismus - základy spektrální analýzy prakticky, nalezení struktur a hierarchií;
  • -musique concréte instrumentale - H. Lachenmann;
  • -hudba s podílem elektroakustické složky, elektronické hudební nástroje a přístroje, druhy zvukoých efektů a problematika ozvučení, zápis a analýza požadavků v partiturách;
  • -experimentální inovace v jazzu a populární hudbě, jejich integrace do současné artificiální hudby;
  • -nástroje pro interpretaci staré hudby, problematika ladění a její důsledky pro interpretaci;
Literature
  • Cyr, Mary: Performing Baroque Music. Amadeus Press, Aldershot 1992. info
  • Donington, R. : Baroque Music : style and performance. Londýn 1982. info
  • KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken, 2003. info
  • Orchestrace jako otevřený proces: (sborník studií). Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
  • Instruments of the middle ages and renaisance : foreword André Previn / David Munrow. -- London : Oxford University Press, 1977.
  • DEMOČ, Adrián. Spektrálna hudba a jej ponímanie času (so zameraním na tvorbu Gérarda Griseyho) ("Spectral music and its time perception (with the focus on Gérard Grisey?s work) "). In Spektrálna hudba a jej ponímanie času (so zameraním na tvorbu Gérarda Griseyho). Brno: Ediční středisko JAMU, 2012, 92 pp. ISBN 978-80-7460-015-9. info
  • DLOUHÝ, Dan. Přehled, systemizace a zhodnocení tembrálních inovací (Overview, systematization and evaluation of innovations in sound color). In Přehled, systemizace a zhodnocení tembrálních inovací. Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2010, 95 pp. ISBN 978-80-904266-8-9. info
  • FORRÓ, Daniel and Leoš FALTUS. Musitronika I (Musitronics I). In Musitronika I. JAMU Brno: Jamu Brno, 2004, 90 pp. Publikace JAMU. ISBN 80-85429-39-X. info
  • FORRÓ, Daniel and Leoš FALTUS. Musitronika - III. Digitální syntetizéry (Musitronika - III. Digital synthesizers). In Musitronika - III. Digitální syntetizéry. Jamu Brno: Jamu Brno, 2003, 244 pp. ISBN 80-85429-81-0. info
  • FORRÓ, Daniel. Forró,Daniel:Musitronika-Elektroakustické hudební nástroje-II. Analogové a analogově digitální syntetizéry (Musitronics-Electro-acoustic musical instruments - II. Analog and analog-digital synthesizers). In Forró,Daniel:Musitronika-Elektroakustické hudební nástroje-II. Analogové a analogově digitální syntetizéry. JAMU Brno: JAMU Brno, 2001, 88 pp. JAMU Brno 2001. ISBN 80-85429-50-0. info
Teaching methods (in Czech)
-poslech a analýza partitur; -řízená rozprava; -práce s odbornou literaturou; -samostatné kompoziční a materiálové studie;
Assessment methods (in Czech)
-kompoziční a instrumentační analýza vybrané skladby s podílem elektroakustické složky - technické požadavky, zápis, vztahy instrumentální a elektroakustické složky kompozice;
-vypracování grafického zápisu úseku elektroakustické hudby pro účely synchronizace a časové orientace instrumentalistů;
-alternativně transkripce formálního úseku skladby pro jiné pbsazení - z komorního nebo sólového na orchestrální nebo naopak;
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2021/HF0117z