H70060z Základy choreografie I

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
2/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování předemětů "základy tanečních technik I" a "vybrané kapitoly z dějin tance a baletu"
znalost základního pohybového slovníku hlavních tanečních technik
znalost hudebních forem, schopnost rozboru hudebního díla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoreticky i prakticky se seznámit se základy choreografické práce ve vztahu k multimediální tvorbě, při pohybové práci s živými performátory i s animačními programy.

Osnova
  • Základy tvořivých postupů a metod choreografické práce. Tanec a choreografie jako jedna ze složek multimediálního tvorby. Tvůrčí práce s pohybem ve spojejí s hudbou, s prostorem, dramaturgií, scénickými prostředky, kostýmem a světly. Tvorba významných světových a českých choreografů (audiovizuální projekce vybraných děl).

    - úvod do studia choreografie
    - osobnost choreografa (předpoklady)
    - rozdílná funkce choreografie, pohybu a tance v různých scénických žánrech (opera, opereta, muzikál, balet, multimediální projekt)
    - funkční využití odlišných pohybových stylů a technik (choreograf a klasický balet, choreograf a moderní tanec)
    - pohybový tvar, jeho tři složky (prostorová, rytmická, dynamická)
    - zákadní zdroje nových výrazových prostředků - "netančené", nestylizovné pohybové prvky odpozorované ze života, jejich funkční využití (funkční, emocionální, rituální a společenská gesta)
    - pohybové motivy odpozorované z lidových tanců
    - taneční motiv, motivické sledy
    - sólo, duet, trio
    - sborový tanec a sborové scény (menší skupiny, ansámbly, jejich vyváženost v choreografické kompozici)
    - proces stylizace - choreograf a hudba
    - proces stylizace - choreograf a prostor (prostor jako kompoziční a výrazový prvek)
    - "citlivé" body, směry a plochy, kresba, perspektiva a vyváženost na kukátkovém jevišti
    - půdorysné řešení taneční kompozice (prostorová kresba - crescendo, decrescendo, neutrál)
    - funkční využití pricipu symetrie a asymetrie
    - funkční využití kontrastu mezi pohybem a klidem, pohybem a protipohybem
    - funkční využití splývání jednoho pohybu s druhým a násobení pohybu
    - základní choreografické tvary v horizontální rovině (kruh, řada, čtverec, trojúhelník), jejich funkční využití
    - dějový a bezdějový tanec, dramatický tanec (dramatické napětí, spád, exprese, gestika, libreto)
    - kostým a rekvizita
    - scéna (výprava, osvětlení)
    - režie tanečního díla
    - choreografie pro film a televizi, pro multimediální projekt (specifika tance, která ovlivní výsledný vizuální dojem)
    - lidový scénický tanec
    - tanec osvobozený od hudby
    - srovnání autentického folklóru se scénickou stylizací, její míra (rozbor videoprojekce)
    - zákonitosti choreografie v období renesance (balletto)
    - zákonitosti režie a choreografie v barokní opeře (rozbor videoprojekce)
    - barokní tanec na dvoře Ludvíka XIV.
    - choreografie romantického baletu
    - významné choreografické osobnosti světové i naše
    - významná choreografická díla světová i naše (rozbor videoprojekcí)


Literatura
  • Mlíkovská, J.: O choreografii (Výklady a etudy), ARTAMA, Praha 1996. info
  • Mlíkovská, J.: Vybrané kapitoly z choreografie, AMU, Praha 1990. info
  • Mlíkovská, J.: O choreografické tvorbě, ÚKVČ, Praha 1990. info
  • Mlíkovská, J.: Choreografické etudy, ÚDLUT, Praha 1960. info
  • Nosál´, Š.: Choreografia l´udového tanca, SNP, Bratislava 1984. info
  • Kröschlová, J.: Výrazový tanec, Orbis, Praha 1964. info
  • Barba, E., Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie, Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Lifar, S.: Traité de choréographie, 1952. info
  • Humphrey, D.: The Art of Making Dances, NY 1959. info
  • Humphrey, D.: O choreografii, Osvětový ústav, Bratislava. info
  • Lopuchov, F. V.: Úprimne o choreografii (Preklad vybraných kapitol), VŠMU, Bratislava 1984. info
  • Vašut, V.: Dramaturgie baletu v ČSSR, SPN, Praha 1983. info
  • Rey, J.: Jak se dívat na tanec, Praha 1947. info
  • Blom, L. A.: The Intimate Act Of Choreography, University of Pittsburgh Press, 1982. info
  • Cerny Minton, S.: Choreography: A Basic Approach Using Improvisation, Human Kinetics, 2007. info
Výukové metody
Přednáška s využitím obrazového materiálu a videoprojekce.
Jednoduché praktické choreografické úkoly.
Metody hodnocení
Zápočet - 70% návštěvnost výuky
Zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022.