H70041z Multimediální kompozice II

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
4/0/0. 10 kr. 10 z 20. Ukončení: kz.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
úspěšné absolvování prvního ročníku studia ve studijním programu Multimediální tvorba
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Komplexní umělecké využití vztahu mezi hudbou a prostorem.

Cíle předmětu:
Příprava studentů pro navrhování a stavby prostoru, „pozicování“ a „polohování“ tvaru v prostoru, prozkoumávání problematiky prostorové parametriky instalace, vztahovosti, proporcionality, dominance a akcentů pozic věcí, akustická charakteristika a definice prostoru, vytváření scénické situace a její ozvučování.
Tvorba instalace vycházející z tohoto vztahu s využitím prostředků dalších uměleckých druhů prostudovaných v předchozích semestrech.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu prokazuje základní:
dovednosti:
- volit ideální formy a výrazové prostředky pro naplnění svého tvůrčího záměru a využívat k tomu různých základních technologických postupů pro tvorbu prostorového díla multimediálního charakteru,
- používat adekvátní postupy při práci s technologiemi a produkčními programy,
znalosti:
- profesního slovníku včetně cizího jazyka a orientace na odbornou terminologii,
- je informován o různých tvůrčích postupech, o principech tvorby zvuku, obrazu a prostorového tvaru a je schopen vytvořit studii a prototyp uměleckého díla,
- nejznámějších děl světového umění v oblasti scénické a prostorové tvorby,
kompetence:
- koordinovat základní produkční kroky pro finalizaci prototypu uměleckého díla,
- formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní interpretační názor,
- je schopen systematického plánování a zvládá základní organizaci své práce.
Osnova
  • Osnova a výuková témata:
    - prostorová zkušenost - smyslová, rozumová, emocionální, intuitivní, objekty v prostorových vztazích
    - využívání prostoru v umělecké výpovědi, tradiční inscenování a nové užívání objektu, skulptury, scény, instalace, architektury
    - závislost zvuku na prostoru, jeho vlivy na vlastní uměleckou kvalitu hudební, proměny hierarchií, sémantické odkazy apod.
    - extenzita a intenzita při ohledávání a užívání světa - média a prostor/ dvě dimenze - kartografie/ multi-dimenze - www
    - jiné definice prostoru - akustické, binární, internet a virtuální prostor atd.
    - hyperstrukturalita, encyklopedické struktury, mind-mapy
    - přesná senzorika, čidla, monitorovací systémy - komplexní systémy a interaktivita v umění 20.století.
    - nové identity a technologická kreativita - genetické inženýrství jako prostorová manipulace
    - vnější a vnitřní fyzická zkušenost, dichotomie akustické a vizuální determinace v umění, používání těla jako extenze do prostoru, jako objektivizace ducha, nebo jako nástroje pro používání světa, medializace jako extenze prostoru.
Literatura
    povinná literatura
  • B.Schellmann a kol.: "Média/ základní pojmy, návrhy, výroba", Europa Sobotáles, 2004. info
  • Katarína Rusnáková: "V toku pohyblivých obrazov" (antologie), Afad Press Bratislava, 2005. info
  • Gilles Deleuze: "Film 2/ Obraz - čas", NFA Praha, 2006. info
  • Florence de Méredieu: "Digital and Video Art", Chambers Harrap Publishers Edinburgh 2005. info
  • Reiner Cosima, Rolling Stella, Daniels Dieter, Ammer Manuela: „See this Sound“, Lentos Kunstmuseum Linz, 2010, ISBN 978-3-86560-683-9
  • Grau Oliver: „Virtual Art/ From Illusion to Immersion“, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2003 ISBN 0-262-07241-6
    doporučená literatura
  • "Future Cinema" (katalog), ZKM, MIT Press London, 2003. info
  • William J.Mitchell: "e-topia: život ve městě trochu jinak", Zlatý řez Praha, 2004. info
  • "The New Media Reader", The MIT Press London, 2003. info
  • Faulkner Michael (edit.): „audio-visual art + vj culture“, D-Fuse, Laurence King Publishing Ltd, London, 2006, ISBN 978 1 85669 490 2
Výukové metody
osobní konzultace + individuální práce studenta na praktických výstupech - 4+10 hod.

Počet děl vytvořených za semestr je závislý na jejich rozsahu a technické náročnosti, proto bude řešen vždy individuálně. Za semestr budou posuzovány alespoň dva návrhy nebo koncepty a jeden z nich dokončen v nějaké podobě prototypu nebo dokončené realizace, díla.
Vzhledem k tvůrčí povaze předmětu - tvorbě uměleckých děl - není časová osnova uvedena.
Metody hodnocení
Klauzurní komisionální zkouška - posouzení semestrálních a klauzurních realizací.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2023, zima 2024.