HF:H60292Sz Repertoár oboru II - Informace o předmětu
H60292Sz Repertoár oboru II
Hudební fakultazima 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. 1 z 3. Ukončení: z.
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H60292Sl Repertoár oboru II )
úspěšné absolvování 1. ročníku - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- - znalost interpretačních rozdílů při provádění děl období nizozemských škol a rané renesance - znalost hudebních
děl období vrcholné renesance,
slohová syntéza
- Osnova
- Znalost interpretačních rozdílů děl rané a vrcholné
renesance, slohová syntéza
: - odkaz nizozemských škol, první druhé a třetí
skladatelské generace
- zlatý věk kontrapunktu, isorytmické moteto, kolorovaná chorální melodie
- mše diskantová, cyklická forma mše, cyklická forma pašijí
- Francie - chanson, Italie - frottola, villanella, canzonetta
- Řím - capella Sistina, capella Giulia
- Benátky - Adrian Villaert, dvojsborovost, trojsborovost
- nástup chromatiky
- protestantské chorály, Martin Luther, kalvínská reformace, Claude Goudimel
- Praha, Philip de Monte - mše, moteta
- studium děl:
Nicolas Gombert, Jacques Clement, Jean Ockeghem, Jacob Obrecht, Josquin Després
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic: Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr, Maria Kron, Qui confidunt in Domino
- Giovanni Pierluigi da Palestrina - v chrámových skladbách byl dosažen ideál a capella, duch vokální polyfonie, tzv. ryzí sloh, dokonalá rovnoprávnost a zpěvnost všech melodických liní.
- římská škola, Capella Giulia, Sixtinská kapela
- benátská škola, Andrea a Giovanni Gabrieli,
- syntéza obou škol, vícehlasé motetové soubory, Canti concerti, využití chromatiky proti kontrapunktické i proti melodické kresbě, zdůraznění souzvukového prvku, svobodná invence
- sacrae symhoniae, instrumentální sbory smyčců a dechů proti vokálním - typ benátské vícesborovosti
- Mnichov - Orlando di Lasso, genialita v motetu
- Hanns Leo Hassler, sloh canzonettový a madrigalový, spojení s německým textem
- Th. Tallis, anglikánská chrámová hudba
- Znalost interpretačních rozdílů děl rané a vrcholné
renesance, slohová syntéza
- Literatura
- Besseler H.: Bourdon und Fauxbourdon, Studien zum Ursprung der niederländischen Musik, Leipzig 1974. info
- Nestler G.: Geschichte der Musik, München 1993. info
- Černý J.: Hudba české renesance, Praha 1982 The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Second Editions, Macmillan Publishers Ltd., Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
- Výukové metody
- řízená diskuse, praktické ověřování získaných
vědomostí - Metody hodnocení
- zápočet+zkouška
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2016/H60292Sz