HF:H60358z Teorie kompozice III - Informace o předmětu
H60358z Teorie kompozice III
Hudební fakultazima 2015
- Rozsah
- 2/2. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Leoš Faltus (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 9:20–10:05 004, Út 10:10–10:55 004, Út 11:00–11:45 004, Út 11:50–12:35 004
- Předpoklady
- H60356z Teorie kompozice II && EVER( H60358l Teorie kompozice III )
Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Osnova
- - sémiotika - sémantika, historie oboru
- systémovost hudebního díla, vstupy, výstupy, typy znaku, obecně, specificky hudebně
- Richardsův trojúhelník reference a modifikací pro autora a interpreta v komunikačním řetězci
- funkce znaku - konotační, denotační, tři roviny sémantické aktivity, syntaktická, sémantická, pragmatická; 3 aspekty syntaktické roviny, konstruktivní, statistický, sémantický, pragmatický a 2 aspekty pragmatické roviny; syntagma - paradigma, informace - redundance
- filosofie hudební tvorby na přelomu století
- metoda montáže izolovaných prvků - nová organizace délek tónu, pomocné číselné řády, přirozené rytmy, hustota pohybu a jejich organizace
- organizace výšek tónu, dodekafonní vyváženost řad,
- možnosti odvozování makrosérií, permutační klíče a jejich spojování v linearitě, monokomplexech či polylinearitě
- fáze tvorby a možnosti proměny struktur při návratech
- praktické ověřování vědomostí, tvorba dílčích struktur, jejich spojování při konkrétních zadáních parametrů, vlastní koncepce parametrů
- hudební objekt z hlediska tvarů, vztah mezi strukturou a tvarem, vliv tvaru na jeho individualizaci, typologie hudebních tvarů
- soudobá hudební forma, její přesnost, čistota a úspornost, plasticita časového průběhu, forma jako sled informací, jako selektovaná zkratka s momentem mnohoznačnosti či unikavosti, součinnost tvarových aspektů s hlediskem nerovnoměrného rozptylu informace /hierarchizace objektů/
- principy permutační formy, návrh základních schémat: monolitní forma, reprizovaná forma, procesuální forma, forma s refrénem, kombinace předchozích, projektování formy
- východiska tvorby v jednohlasu
- aplikace pouček na notovém materiálu vytvořeném v zimním semestru s aplikací vlastního výběru a současně osobních modifikací
- projektování schémat formy v závislosti na tvaru objektu, typu permutační formy a časových proporcí
- shrnutí dosavadního studia teorie kompozice ke státní zkoušce
- skladatelský odkaz a teoretické dílo Leoše Janáčka -
- - sémiotika - sémantika, historie oboru
- Literatura
- Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
- Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
- Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
- Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
- Výukové metody
- řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
- Metody hodnocení
- zápočet+zápočet, SZZ
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2015/H60358z