HF:H60353z Teorie kompozice I - Informace o předmětu
H60353z Teorie kompozice I
Hudební fakultazima 2015
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. 1 z 3. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 11:50–12:35 011, Po 12:40–13:25 011
- Předpoklady
- EVER( H60353l Teorie kompozice I )
úspěšně vykonaná přijímací zkouška - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Orientace v hudbě 20. století z hlediska skladatelské techniky
- Osnova
- Teorie kompozice předkládá přehled o kompozičních technikách hudby 20. století. Cílem je získat konzistentní teoretický základ pro poučenou interpretaci děl 20. století a soudobé hudby.
Rozmanitost hudebního myšlení na počátku 20. století, historické kontexty
Expresionismus v hudbě. Volná atonatita. Vybrané prvky pozdního romantismu.
Neofolklorismus a jeho rozmanitost jeho protagonistů. Modální kompozice obecně.
Druhá vídeňská škola a metody dodekafonie.
Neoklasicismus a jeho kořeny.
Serialismus.
Náhoda v hudbě. Aleatorika.
Témbrová hudba a její odstíny. Sónická hudba a spektralismus.
Minimalismus a redukcionismus, jeho techniky a varianty
Mikrotonalita a její varianty.
Konceptualismus. Postmoderní syntéza.
- Teorie kompozice předkládá přehled o kompozičních technikách hudby 20. století. Cílem je získat konzistentní teoretický základ pro poučenou interpretaci děl 20. století a soudobé hudby.
- Literatura
- Kohoutek, C. : Hudební styly z hlediska skladatele, PANTON, Praha 1976. info
- Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry. SHV, Praha 1965. info
- Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace. AMU Praha, 1998. info
- Schaeffer, Pierre: Konktrétní hudba. Supraphon, Praha 1971 The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions. Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou výkladu, analýzy a poslechu partitur, vypracování drobných kompozičních studií a předkompozice hudebního materiálu.
- Metody hodnocení
- zápočet + zkouška
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2015/H60353z