H51477Sz Dirigování I

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
2/0. 15 kr. 15 z 30. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Lubomír Mátl (přednášející)
prof. MgA. Blanka Juhaňáková, ArtD. (přednášející)
doc. Josef Pančík (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H51477Sl Dirigování I )
Absolvování bakalářského studia, obor dirigování sboru.
Studium partitur vokálně-orchestrálních a operních děl 19. a 1. poloviny 20. století. Aktivní účast na semináři dirigování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnutí interpretace oratorních a kantátových kompozic, příprava a realizace dirigentského výkonu

Osnova
  • V návaznosti na bakalářské studium daného oboru pokračovat ve studiu vokálně-orchestrálních děl 19.a 1.poloviny 20.století, příprava a realizace koncertního vystoupení.

    Typizace znaků interpretace oratorií a kantát romantiků a novoromantiků
    Řešení rozsáhlých vokálních ploch
    Rozbor orchestrální partitury vzhledem k vokálnímu partu
    Dynamika sboru, její korekce v závislosti na instrumentaci
    Scénické oratorium, rozbor a studium vybraných děl světové oratorní a kantátové tvorby
    A. Dvořák: Requiem, Stabat mater
    J. Brahms: Německé requiem
    A. Honneger: Jana z Arku na hranici
    I. Stravinskij: Oidipus rex
    Operní verismus - Puccini
    Studium sborových děl vrcholných technických požadavků:
    - rozšířená tonalita, atonální a dodekafonická hudba, aleatorika, punktualismus a další způsoby organizace tónových výšek a rytmu v hudbě 20. století
    - intonační problémy vznikající v souvislosti s realizací hudby s novou organizací tónových výšek a rytmu a jejich řešení.
    Otázky zvuku a barvy v soudobé hudbě.
    Studium děl: K. Penderecki: Pašije podle sv. Lukáše, B. Martinů: České madrigaly, Řecké pašije, Hry o Marii
    J. Novák: Exertitia mythologica

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování I (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Herzfeld F.: Musica nova, Mladá fronta, Praha 1966. info
  • Lébl V.: Cesty moderní opery, Státní hudební nakladatelství, Praha 1961. info
  • Kolektiv autorů: Skladatelé o hudební poetice 20. století, Československý spisovatel, Praha 1960. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet , klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.