H60292Sz Repertoire II

Faculty of Music
Winter 2014
Extent and Intensity
0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Pavel Koňárek (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( H60292Sl Repertoire II )
úspěšné absolvování 1. ročníku
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
- znalost interpretačních rozdílů při provádění děl období nizozemských škol a rané renesance - znalost hudebních děl období vrcholné renesance, slohová syntéza

Syllabus (in Czech)
  • Znalost interpretačních rozdílů děl rané a vrcholné renesance, slohová syntéza

    : - odkaz nizozemských škol, první druhé a třetí
    skladatelské generace
    - zlatý věk kontrapunktu, isorytmické moteto, kolorovaná chorální melodie
    - mše diskantová, cyklická forma mše, cyklická forma pašijí
    - Francie - chanson, Italie - frottola, villanella, canzonetta
    - Řím - capella Sistina, capella Giulia
    - Benátky - Adrian Villaert, dvojsborovost, trojsborovost
    - nástup chromatiky
    - protestantské chorály, Martin Luther, kalvínská reformace, Claude Goudimel
    - Praha, Philip de Monte - mše, moteta
    - studium děl:
    Nicolas Gombert, Jacques Clement, Jean Ockeghem, Jacob Obrecht, Josquin Després
    Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic: Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr, Maria Kron, Qui confidunt in Domino
    - Giovanni Pierluigi da Palestrina - v chrámových skladbách byl dosažen ideál a capella, duch vokální polyfonie, tzv. ryzí sloh, dokonalá rovnoprávnost a zpěvnost všech melodických liní.
    - římská škola, Capella Giulia, Sixtinská kapela
    - benátská škola, Andrea a Giovanni Gabrieli,
    - syntéza obou škol, vícehlasé motetové soubory, Canti concerti, využití chromatiky proti kontrapunktické i proti melodické kresbě, zdůraznění souzvukového prvku, svobodná invence
    - sacrae symhoniae, instrumentální sbory smyčců a dechů proti vokálním - typ benátské vícesborovosti
    - Mnichov - Orlando di Lasso, genialita v motetu
    - Hanns Leo Hassler, sloh canzonettový a madrigalový, spojení s německým textem
    - Th. Tallis, anglikánská chrámová hudba
Literature
  • Besseler H.: Bourdon und Fauxbourdon, Studien zum Ursprung der niederländischen Musik, Leipzig 1974. info
  • Nestler G.: Geschichte der Musik, München 1993. info
  • Černý J.: Hudba české renesance, Praha 1982 The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Second Editions, Macmillan Publishers Ltd., Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
Teaching methods (in Czech)
řízená diskuse, praktické ověřování získaných
vědomostí
Assessment methods (in Czech)
zápočet+zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 3.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2014/H60292Sz