H70066z Basics of Composition Theory III

Faculty of Music
Winter 2013
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Martin Smolka (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Zájem o vhled do oblastí uvedených v obsahovém zaměření. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby a absolvovat předměty Základy teorie kompozice I a Základy teorie kompozice II .
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Zimní semestr:
    1. - 3. Myšlenkové klima počátku 20. století - Doznívání romantismu (Richard Strauss, Gustav Mahler), Potřeba estetické změny (Ferruccio Busoni a jeho "Návrh nové hudební estetiky"), Evropa se otevírá novým vlivům - francouzský impresionismus (Claude Debussy, Maurice Ravel), německý a ruský expresionismus (Schoenberg, Skrjabin a raná tvorba Igora Stravinského), Okrajoví otcové 20. století (Erik Satie a Charles Ives).
    4. Začít od nuly: futurismus, dada, konstruktivismus - hledání nového zvuku (první pokusy s elektrickými nástroji).
    5. Druhá vídeňská škola a myšlenka pokroku v hudbě: Arnold Schoenberg, Alban Berg, Anton Webern.
    6. Nové hudební vize: George Antheil, Edgard Varèse.
    7. Postaru, ale nově: Igor Stravinskij, Béla Bartók, Sergej Prokofjev, Dmitrij Šostakovič, Paul Hindemith, Leoš Janáček.
    8. Most mezi dvěma epochami: Olivier Messiaen.
    9. Nová hudba z Nového světa: Henry Cowell, Carlos Chávez, Julián Carrillo, Amadeo Roldán, Harry Partch, Conlon Nancarrow, Ruth Crawford-Seeger (+ Stefan Wolpe).
    10. - 11. John Cage a New York School (Morton Feldman, Earle Brown, Christian Wolff).
    12. Evropská avantgarda: GRM a "konkrétní hudba", Messiaenova třída hudební analýzy (Karel Goeyvaerts, Jean Barraque, Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis), Darmstadt - Mekka Nové hudby
    13. Zápočet

    Letní semestr:
    1. Utopie vzdálené budoucnosti: Luigi Nono.
    2. Architektura zvukových mas: Iannis Xenakis.
    3. Netradiční tradice: György Ligeti.
    4. Hudba jako pastorační akt: Dieter Schnebel.
    5. Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: Mauricio Kagel.
    6. Na Východě svítá - "Polská škola" (Lutoslawski, Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd.); Edison Denisov, Valentin Silvestrov.
    7. Kolik tónů je potřeba? (Minimalistické východisko): La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Phill Glass, James Tenney, Alvin Lucier, Louis Andriessen, Simeon ten Holt.
    8. Nově znamená složitěji - New Complexity: Brian Ferneyhough, James Dillon, Helmut Lachenmann.
    9. Nově znamená jednodušeji - New Simplicity and beyond: Cornelius Cardew, Howard Skempton, Laurence Crane, Patrick Morris, Chris Newman, Boudewijn Buckinx.
    10. Al gran sole - italské speciality: Bruno Maderna, Luciano Berio, Sylvano Bussotti, Giacinto Scelsi, Salvatore Sciarrino.
    11. Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva: Arvo Pärt, Galina Ustvolskaya, Sofia Gubajdulina, Giya Kančeli, Bronius Kutavičius, Rytis Mažulis.
    12. Nová teritoria - soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.
    13. Zkouška
Literature
  • ANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg, 2000 The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York, 2005. info
  • FLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn, 1999. info
  • FERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam, 1998. info
  • KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken, 2003. info
  • KOFROŇ, P. - SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia, 1996. info
  • LAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven, 1997. info
  • de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert. info
  • LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln, 1995. info
  • MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel, 1998. info
  • MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim, 1999. info
  • MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London, 1993. info
  • Musik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. Tonwelten. info
  • PERLOFF, M. - JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in America. info
  • RAUSCH, U.: Grenzgänge. info
  • REINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten Musik. info
  • ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer Klaviermusik. info
  • RÜDIGER, W.: Der Musikalische Atem. info
  • SCHALLER, E.: Klang und Zahl. info
  • SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis Xenakis. info
  • SPREE, H.: Fragmente-Stille. An Diotima. info
  • SWAFFORD, J.: Charles Ives. A Life with Music. info
  • VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart, 1972. info
  • WAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. Materialien. info
  • WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten Musik. info
  • WILSON, P. Niklas: Reduktion. info
  • WOLFF, CH.: Cues. info
Teaching methods (in Czech)
Uvedení do studia teorie kompozice a do historických předpokladů a kontextu současné hudby. Seznámení s problematikou notace, jejími základními typy a principy (symbolická, názorná, akční). V historickém přehledu seznámení se základními kompozičními přístupy a proměnami hudebního myšlení, které přineslo 20. století.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet, zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2013/H70066z