HF:H70065z Základy teorie kompozice II - Informace o předmětu
H70065z Základy teorie kompozice II
Hudební fakultazima 2013
- Rozsah
- 2/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby a předpokládá se absolvování předmětu Základy teorie kompozice I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Osnova
- Zimní semestr:
1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.
2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.
3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.
4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.
5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.
6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.
7. - 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.
9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.
10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.
11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.
12. Kompozice a improvizace.
13. Zápočet
Letní semestr:
1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.
2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.
3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.
4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.
5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.
6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.
7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.
8. Transference a transcendence.
9. - 11. K některým současným přístupům ke kompozici
12. Závěrečné shrnutí.
13. Zkouška
- Zimní semestr:
- Literatura
- MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno, 2004. info
- MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno, 1996. info
- IŠTVAN, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno, 1989. info
- VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart, 1982. info
- PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno, 2004. info
- SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London, 1994 The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York, 2005. info
- VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings, 1973-1984. info
- New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London, 2001. info
- Výukové metody
- Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.
- Metody hodnocení
- Zápočet, zkouška
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2013/H70065z