H70062z Basics of Instrumentation II

Faculty of Music
Winter 2013
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • - kytara, mandolína, cimbál, cembalo, harfa, akordenon, varhany, technika hry, rejstříky a jejich specifické zvláštnosti, studium stávajících a inovačních způsobů hry,
    - zpěvní sólové hlasy, vokální tělesa a jejich specifické zvláštnosti,
    - studie pro sólové nástroje, zpěvní hlasy a sbory, formy,
    - vypracování vlastních instrumentačních studií dle zvolených klavírních předloh ve formě menšího větného celku, nebo úryvku,
    - instrumentační dramaturgie, vytvoření vlastního svébytného zvukového obrazu hudební předlohy,
    - instrumentační stupně - I. tzv. závislá instrumentace, II. obohacení předlohy s respektováním stylizačních nároků,
    - formy analytického studia skladeb se sólovými zpěvními hlasy, pro vokální tělesa a skladeb s uplatněním klávesových a ostatních strunných nástrojů,
    - formy analytického studia vokálně instrumentálních skladeb různých obsazení,
    - instrumentace III. stupně - transformace významových informací, jejich redukce, přehodnocení i obohacení - vytvoření spektrální harmonie, tónová zdvojení, proměna rytmické složky, podtržení tektoniky, výstavba gradací, umocnění vrcholů a nížin, vypracování statických, nebo kinetických prostorů, mezivět, protivět atd.,
    - instrumentační hierarchie; zvýraznění vrstev, nebo jejich součástí volbou účinných instrumentačních prostředků, nebo výrazným artikulačním, barevným i dynamických odstíněním, nebo informační redukcí,
    - vypracování studií pro komorní soubor s volitelným počtem a druhem nástrojů, pro velké orchestrální obsazení, popřípadě s vokálními hlasy podle klavírní, varhanní, nebo komorní předlohy,
    - analytické studie komorních, orchestrálních a vokálně instrumentálních partitur.
Literature
  • Emmert, F. : Poznámky k instrumentaci, I., II., JAMU, Brno 1997, 2000. info
  • Kunitz, H.: Die Instrumentation, Breitkopf - Hartel, Leipzig 1956-1961. info
  • Modr, A.: Hudební nástroje, Editio Supraphon, Praha 1977. info
  • Rimskij - Korsakov, A. N.: Osnovy orkestrovky, (polnoje sobranie sočiněnij, tom. III.) GMI, Moskva 1959. info
  • Rychlík, J. a kolektiv: Moderní instrumentace, vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů, Panton, Praha 1968. info
  • Vačkář, V. - Vačkář D. C.: Instrumentace symfonického orchestru a hudby dechové, SNKLHN, Praha 1954. info
Teaching methods (in Czech)
Hromadná výuka
Assessment methods (in Czech)
Zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 2.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2013/H70062z