HF:H60157z Ancient Music Performance I - Course Information
H60157z Ancient Music Performance I
Faculty of MusicWinter 2013
- Extent and Intensity
- 2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (lecturer)
- Guaranteed by
- Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- ZS - úspěšně vykonaná přijímací zkouška, LS - zápočet za ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Harpsichord Playing (programme HF, B-HUDUM)
- Organ Playing (programme HF, B-HUDUM)
- Syllabus (in Czech)
- V návaznosti na dosažené praktické zkušenosti a předcházející studium dějin hudby seznámení se stylovými problémy hudby období baroka a jejich uplatnění v interpretaci skladeb pro klávesové nástroje.
Baroko - vznik nového slohu:
- provozovací praxe
- metrika a rytmika
- artikulace
- frázování
- dynamika
- tempo
- ladění a temperování
- generální bas
- hudební formy
- tóniny
- ornamentika
- historické hudební nástroje
- obsazení barokních skladeb
- notové materiály a jejich zpracování
- V návaznosti na dosažené praktické zkušenosti a předcházející studium dějin hudby seznámení se stylovými problémy hudby období baroka a jejich uplatnění v interpretaci skladeb pro klávesové nástroje.
- Literature
- Bukofzer, Manfred: Hudba v období baroka - od Monteverdiho po Bacha. Opus, Bratislava 1986. info
- Navrátil, Miloslav: Charakteristika hudebního baroka a portréty slavných mistrů - A.Vivaldi, G. F. Händel, J. S. Bach. Montanex, Ostrava 1996. info
- Pečman, Rudolf: Sloh a hudba 1600-1900 - problémy, otázky, odpovědi. Masarykova univerzita, Brno 1996. info
- Kazárová, Helena: Barokní taneční formy. AMU, Praha 2005. info
- Dolmetsch: Arnold: Interpretace hudby 17. a 18, století. SNKLHU, Praha 1958. info
- Mozart, Leopold: Gründliche Violinschule. Klassic, Praha 2000. info
- Muffat, Georg: První poznámky o psaní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully. JAMU, Brno 1992. info
- Quantz, Johann Joachim: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990. info
- Cyr, Mary: Performing Baroque Music. Amadeus Press, Aldershot 1992. info
- Donington, Robert: The interpretation of Early Music. Faber & Faber, London 1989. info
- Krones, H. - Schollum, R.: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. H. Böhlaus, Wien 1983. info
- Palisca, Claude Y.: Baroque Music. Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1981. info
- Neumann, Frederick: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. With special emphasis on J. S. Bach. University Press, Princeton 1980. info
- Antológia - renesancia a barok. Slovenská hudba - revue pre hudobnú kultúru. Ročník XX, č. 3-4, Slovenská hudobná únia, Bratislava 1994. info
- Companion to Baroque Music. Editor Julie Anne Sadie. J. M. Dent & Sons, London 1990. info
- Performance practice - Music before 1600 & after 1600. Editors Howard Mayer Brown and Stanley Sadie. Macmillan, London 1989. info
- Teaching methods (in Czech)
- 2 hodiny/týden
- Assessment methods (in Czech)
- ZS - zápočet, LS - klasifikovaný zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 2 z 5.
- Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2013/H60157z