H40734z Interpretační seminář II

Hudební fakulta
zima 2013
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
ZS - zápis předmětu, LS - zápočet za ZS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • Přibližně polovina seminářů je pravidelně věnována interpretačním výkonům studentů - zpravidla před jejich semestrálními vystoupeními. Po seminárním vystoupení následuje rozbor předvedeného výkonu a diskuse, jíž se zúčastňují studenti vyšších ročníků - v některých případech se jedná o kompozice, které již sami hráli. Součástí může být také srovnání s nahrávkou dané skladby.
    Česká tvorba 20. století:
    - představitelé 1. poloviny 20. století - J. Klička, J. B. Foerster, E. Tregler, V. Novák, B. A. Wiedermann,
    - J. Blatný, F. Michálek,
    - význam české tvorby 2. poloviny 20. století - E. Hlobil, M. Kabeláč, K. Janeček, K. Slavický, M. Sokola,
    - J. Hanuš, I. Hurník, O. Mácha, B. Martinů,
    - P. Eben a jeho význam pro celkový vývoj varhanní hudby, inspirační zdroje, využití varhan jako nástroje pro komorní spolupráci.
    Vzhledem ke skutečnosti, že JAMU je nositelkou jména významného skladatele Leoše Janáčka, je nezbytné, aby její absolventi navazujícího magisterského studia byli podrobně obeznámeni s jeho celkovým odkazem, zejména oblastmi, s nimiž se nemohou setkat při průběžných návštěvách koncertů a divadel - např. mužskými sbory jak z raného období (Dež viš, Ach vojna, vojna atd.), tak vrcholnými kompozicemi (Maryčka Magdónova, Sedmdesát tisíc, Potulný šílenec, Kantor Halfar apod.). K tomu nedílně patří i zdůraznění velkého inspiračního zdroje z poezie P. Bezruče.
    Do stejného okruhu patří i jeho některá další díla, např. kantáty Na Soláni Čarták, Amarus, Otče náš - v tomto případě se jedná dokonce o skladbu s neopakovatelným využitím varhan ve spojení s harfou, tenorem
    a smíšeným sborem.
    Rovněž mnohá jeho vrcholná operní díla, např. Z mrtvého domu, nebývají pravidelnou součástí repertoáru operních domů.

    Nezřídka jsou interpreti při své koncertní činnosti postaveni do situace, kdy se musí ujmout vypracování průvodního slova - ať písemnou, či ústní formou. Je proto nutné, aby studenti byli obeznámeni s rozdílností tohoto přístupu, tj. nejprve vypracovali průvodní slovo písemně a na tomto základu vytvořili ústní podobu, kterou v rámci semináře přednesou.
Literatura
  • Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia. OPUS, Bratislava 1983. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
  • Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
  • Štědroň, Bohumír: Janáček ve vzpomínkách a dopisech. Praha 1946. info
  • Štědroň, Bohumír: Leoš Janáček. Panton, Praha 1976. info
  • Vogel, Jaroslav: Leoš Janáček. SHV, Praha 1963. info
  • Československý hudební slovník. SHV, Praha 1963. info
Výukové metody
2 hodiny/týden
Metody hodnocení
zápočty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.