HF:HPK004l Teorie klavírní interpretace P - Course Information
HPK004l Teorie klavírní interpretace PKH1
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. MgA. Alena Vlasáková (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Alena Vlasáková
Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER( HPK004z Teorie klavírní interpretace PKH1 )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pedagogy of piano playing (programme HF, Ped:B)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámení se základními faktory, které podmiňují úspěšné studium klavírní hry.
- Syllabus (in Czech)
- Tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem.
- Analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy.
- Barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu.
- Fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení profesionálním onemocněním.
- Základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry.
- Rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou.
- Práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění.
- Kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj.
- Koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
- Literature
- Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987.
- Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990.
- Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.
- Koblížková, E.: Klavírní myšlení Ivana Klánského. Togga, Praha 2021.
- Matthay, T.: Akt dotyku v celej jeho rozmanitosti (přel. M. Starosta). Bratislava 2020.
- Fraser, A. - Savšinskij, S.: Nový přístup ke klavírní hře. Lynx Brno 2016.
- Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991.
- Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983.
- Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986.
- Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986.
- Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976.
- Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990.
- Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005.
- Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HPK004l