HF:HF0351l Korepetice - opera - Informace o předmětu
HF0351l Korepetice - opera
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/13/0. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Galina Alechkevitch (přednášející)
MgA. Kostiantyn Tyshko (přednášející) - Garance
- MgA. Galina Alechkevitch
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na klavír a komorní hra (program HF, Klav:M)
- Cíle předmětu
- Skupina úzce profilujících předmětů z oblasti komorní klavírní specializace zahrnuje klavírní doprovod nástrojů strunných, dechových, hru v orchestru, melodram, operní či muzikálovou korepetici či klavírní spolupráci s činohrou a baletem. formami.
Předmět Korepetice - opera poskytuje studentům znalosti, dovednosti a praktickou zkušenost s jednou z nejnáročnějších a nejkomplexnějších forem komorní spolupráce klavíristy. Pod vedením specialisty - korepetitora s dlouholetou praxí student nastuduje zpravidla část operního díla, případně celé dílo. Repertoár je volen s ohledem ke zkušenostem a schopnostem klavírního studenta a v zájmu zapojení studenta do praxe může být přizpůsoben dramaturgickému plánu konkrétních projektů (komorní opera JAMU, příp. NdB).
Příklady probíraného repertoáru:
Mozart – Le nozze di Figaro – tři recitativy, jeden recitativo accompagnato a Finale 2. jednání
Verdi – Traviata – 1. jednání
Janáček – Její pastorkyňa – 2. jednání
Wagner – Lohengrin nebo Tannhäuser – jedno libovolné jednání
Puccini – La Bohème– 1. jednání
Dvořák – Rusalka – 1. jednání
Bizet – Carmen – Quintet, Tercet, 4. jednání
Donizetti – Don Pasquale nebo L‘elisir d‘amore – jedno libovolné jednání
Smetana – Prodaná nevěsta – jedno libovolné jednání
Mozart – Don Giovanni – jeden recitativo accompagnato, arie donny Anny, obě Finale opery - Osnova
- Student nastuduje klavírní výtah, nejprve hraje a zpívá vybrané fragmenty oper, poté pracuje se sólistou. Pozornost je zpravidla zaměřena nejprve na vystižení charakterů jednotlivých částí díla v souladu s libretem, barevné a úhozové vystižení případné původní instrumentace, specifika barevné a dynamické vyváženosti klavírního zvuku se sólisty a sborem, na frázování v souladu s dýcháním zpěváka, orchestrální pulzaci, volbu adekvátních temp a agogických nuancí, případně na porozumění dirigentskému pojetí a gestu. Cílem je též znalost a dovednost úpravy klavírního výtahu směrem k co nejcharakterističtější zvukové nápodobě originální verze a zároveň k co nejpřijatelnější technické podobě, která umožní pianistovi zaměřit plnou pozornost na komfortní spolupráci a komunikaci se sólisty.
- Metody hodnocení
- Hlavním výstupem jednosemestrálního předmětu je hudební nastudování části díla a, v případě menší komorní opery s klavírem, i její veřejné provedení.
klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem (příp. skupinou pedagogů) za provedení nastudovaného repertoáru - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0351l