HF0313l Interpretace staré hudby II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Zápočet z předmětu HF0313z - Interpretace staré hudby II (ZS)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět podporuje kreativitu a osobnost studenta a připravuje ho tak na samostatné fungování ve vysoce konkurenčním prostředí. Studium předmětu připravuje studenta na variabilitu a flexibilitu trhu práce. Student získává možnost kontaktu s teorií historické interpretace nad rámec svých dovedností na klasický či historický nástroj. Budoucí absolvent předmětu by měl získané vědomosti, schopnosti a dovednosti zakomponovat do své koncertní činnosti. Cílem předmětu je příprava studenta k uplatnění v sólové a ansámblové hře zabývající se autentickou interpretací, tak i ve specializovaných orchestrech. Ke správné interpretaci hudby starších stylových období je nutné studenta seznámit s otázkami správného použití: tempa, nástrojového obsazení, artikulace, frázování, tónové výšky, ornamentiky aj. Všechny tyto otázky je nutno konfrontovat s odpovídající literaturou.
Osnova
  • Ke studiu předmětu Interpretace staré hudby se váže:
  • studium dobových pramenů (traktáty, metody, předmluvy ke skladbám, tabulky ozdob, encyklopedická díla, hudební slovníky aj.);
  • studium soudobých pramenů (RISM, katalogy pramenů, např.: Méthodes et Traités, tematické katalogy, katalogy děl ve slovnících, např.: Grove, MGG, bibliografie slovníků a knih kritiky, hudebně-vědná periodika aj.);
  • studium ikonografie (obrazy, grafiky, kresby, sochy aj.); studium historické dokumentace (archivní dokumenty – faktografické prameny, periodika, literatura, paměti, polemické spisy, estetické práce aj.);
  • studium hudební dokumentace (rukopisy, tisky, dobové edice, posthumní edice, hudební žurnály aj.);
  • studium instrumentální dokumentace (faktura, literatura). Dalším bodem je také orientace v klíčových skupinách v interpretaci hudby starších stylových období, např.: deklamace a rétorika;
  • frázování včetně hierarchie dob v taktu;
  • gesta;
  • tempo;
  • rytmus a rytmická složka;
  • tvoření ornamentů a melodických ozdob (přírazy, trylky, volná ornamentika, vibrato, messa di voce, glissando, atd.), basso continuo aj.
Literatura
  • Bach, Carl Philipp Emanuel: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Díl první a druhý. Paido, Brno 2002. ISBN 80-7315-025-5 (přeložil Vratislav Bělský). info
  • Bruce Haynes: A history of performing pitch;. info
  • Bukofzer, M. F.: Hudba období baroka. Od Monteverdiho po Bacha, Bratislava Vysloužil J.: Hudobníci 20. storočia, ŠHV, Bratislava 1964 1986. info
  • Burney, C. : Hudební cestopis 18. věku. Praha, Státní hudební vydavatelství 1966. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Dolmetsch, A. : Interpretace hudby 17. a 18. stol. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Donington, R. : The Interpretation of Early Music. London 1989. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • Mozart, Leopold: Versuch einer gründlichen Violinschule (1756) (český překlad: Důkladná škola hry na housle. Přel. V. Bělský. Praha, 2000). info
  • Neumann, Frederick: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. With special emphasis on J. S. Bach. University Press, Princeton 1980. info
  • ROSEN, Charles. Klasicizmus : Haydn - Mozart - Beethoven. Bratislava : Hudobné centrum, 2005. info
Metody hodnocení
Studenty hodnotí pedagog na základě jejich znalostí, projevů, pokroků, samostatné přípravy, schopností aj. Pedagog sleduje teoretické znalosti studentů, stejně jako jejich orientaci v dané problematice. Klasifikovaný zápočet po zimním semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.