HF:HF0006l Electroacoustic Music I - Course Information
HF0006l Electroacoustic Music I
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/2.5. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Michal Indrák, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- MgA. Michal Indrák, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Electroacoustic Music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Composition (programme HF, KompM:M5)
- Film and Scenic music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Multimedia Creation (programme HF, Komp:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámení s historickými východisky elektronické hudby, které sahají od přelomu 19.století až po 50. leta 20 století. Důležitá bude i zvuková zkušenost a poslech skladeb významných skladatelů tohoto období.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student předmětu se bude dobře orientovat v nových možnostech v oblasti hudební kompozice a hudební realizace, které byly dány rozvojem technologií od přelomu 19.století až po 50. léta 20 století.
- Syllabus (in Czech)
- Electroacoustic tape music.
- Musique concrète.
- Elektronische Musik.
- Japonská a americká elektronická hudba.
- Poslech skladeb významných skladatelů a experimentátorů tohoto období.
- Literature
- MOORE, Adrien. Sonic Art: Introduction to Electroacoustic music. New York: Routledge, 2016. ISBN 1138925039
- CIPRIANI, Alexandro. GIRI, Maurizio. Electronic Music and Sound Design. Theory and Practice with Max 7. 3rd ed.vol 1. ISBN 978-88-99212-04-9.
- CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
- SHIMAZU, Takehito. The History of Electronic and Computer Music in Japan: Significant Composers and Their Works. In Leonardo Music Journal (4). Massachusetts: MIT Press, 1994, s. 102–106.
- DEMMERS, Joanna. Listening through the Noise. Oxford, New York: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538765-0.
- COPE, David. Virtual Music: Computer Synthesis of Musical Style. Cambridge: The MIT Press, 2001. ISBN 0-262-03283-X.
- HEIFETZ, Robin Julian, ed. On the wires of our nerves: the art of electroacoustic music. Lewisburg: Bucknell University Press, 1989. ISBN 0-8387-5155-5.
- XENAKIS, Iannis. Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition. Maesteg: Pendragon Press, 1992. ISBN 978-1576470794.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Poslechové ukázky, videoukázky
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška. Maximálně 3 absence v docházce. Zkouška formou písemného testu, který musí být splněn alespoň na 50% a ověří teoretické znalosti.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0006l