HF:H60198l Kompozice V - Course Information
H60198l Kompozice V
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/18. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (seminar tutor)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (seminar tutor)
prof. Martin Smolka (seminar tutor)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování předmětu H60198z Kompozice V.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Composition (programme HF, KompM:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je prohlubovat ukotvení znalostí a dovedností posluchače, souvisejících s uměleckým a technologickým řešení závěrečného projektu nebo doplňující znalosti a dovednosti posluchače pro jeho všestranný umělecký rozvoj.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• detailní orientace v souvislosti vlastního absolventského díla se současným uměleckým provozem,
• přesné sémantické analýzy projektu a vytváření obdobných i výrazně modifikovaných variant použitých kompozičních i technologických řešení. - Syllabus (in Czech)
- Komplexní kompoziční analýza partitur soudobých autorů s nahrávkami.
- Získávání dalších informací z umělecké i technologické oblasti pod vedením pedagoga, které s absolventským dílem souvisí, včetně vytváření delších studií nebo samostatných děl.
- Literature
- SCHNITTKE, Alfred. Concerto grosso per due violini, clavicembalo (anche pianoforte) e orcherstra d'archi: partituren. Wien: Universal Edition, 1999. ISBN M-008-02177-0.
- LACHENMANN, Helmut. Zwei Gefühle, Musik mit Leonardo. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1992.
- GRISEY, Gérard. Quatre chants pour franchir le seuil. Milan, Berlin, London: Ricordi, 1998.
- MUSICA NOVA II/III, sborník referátů, JAMU Brno, 2000. info
- VERNALIS, Carol, HERZOG, Amy, RICHARDSON, John. The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media. Oxford, New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0199757640.
- JOHNSON, Tom. Other Harmony: Beyond Tonal and Atonal Perfect. Paris, New York: Editions 75 & Two-Eighteen Press, 2014. ISBN 978-2907200028.
- MONZO, Joseph L. Encyclopedia of Microtonal Music Theory [online]. California, USA, Tonalsoft Corporation [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: http://tonalsoft.com/enc/encyclopedia-index.aspx
- HANDEL, Stephen. Listening: An Introduction to the Perception of Auditory Events? Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1989. ISBN 978-0262081795.
- TOOP, David. Ocean of Sound: Ambient sound and radical listening in the age of communication. London: Profile Books Ltd., 2001. ISBN 978-1852427436
- TRUAX, Barry. Acoustic communication. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1984. ISBN 0-89391-263-8.
- ATTALI, Jacques: Noise: The Political Economy of Music. Minnesota: University of Minnesota Press, 1985. ISBN 978-0816612871.
- Teaching methods (in Czech)
- Cvičení. Individuální výuka.
- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H60198l