H40086HSl Dějiny a literatura nástroje I

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Jiří Pospíchal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. František Novotný
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování předmětu H40086HSz - Dějiny a literatura nástroje I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvořit přehled o dějinách houslové hry v návaznosti na obecnou historii, jakož i získání orientace v oblasti houslové literatury. Systematickým zasazováním historických mezníků ve vývoji houslové hry do kontextu evropských i světových dějin vybudovat chronologickou kostru, do níž bude student schopen v průběhu dalšího studia logicky přidávat nově nabyté vědomosti. Po zmapování vývojových etap stavby smyčcových nástrojů (počínaje obdobím starověku, přes středověkou hudební praxi až po skupinu tzv. starých viol) poukázat na hlavní konstrukční změny při stavbě moderních smyčcových nástrojů a jejich prosazování v dobové hudební praxi. Nedílnou součástí této studijní problematiky je i přehled nejslavnějších evropských houslařských osobností a škol (včetně českých). V následujích studijních tématech jsou studenti obeznámeni s počátky houslové hry v nejvýraznějších uměleckých ohniscích příslušného období v Itálii, Německu, Francii a Rakousku, jakož i s vývojem sólové i doprovodné praxe a se změnami zvukových i interpretačních požadavků v kontextu dobového vkusu. Důležitou součástí probírané látky je i objektivní zhodnocení podílu českých houslistů všech historických období na vývoji houslové hry v rámci Evropy, později i celého světa. Zvláštní pozornost je věnována problematice uplatnění českých hudebníků v zahraničních kulturních centrech 18. století. Každé probírané období je charakterizováno reprezentativním výběrem vrcholných skladeb daných vývojových epoch, jejichž srovnávání přispívá k vytváření vlastních interpretačních názorů.
Výstupy z učení
Student má znalosti o historickém vývoji strunných nástrojů a vývoji houslí. Má přehled o významných houslařských školách u nás i v zahraničí a o koncertní literatuře sólové i komorní. Orientuje se v literatuře metodické. Dokáže aplikovat své znalosti při vystoupeních na koncertních pódiích i při pedagogické činnosti.
Osnova
  • Vznik houslí, houslařské školy v Itálii, Německu, Rakousku, Francii, Anglii a v Čechách
  • Charakteristické rysy stavby nástrojů, požadavky na tón v různých obdobích, čelní představitelé jednotlivých škol
  • Barokní houslová literatura – autoři a příklady
  • Houslové školy (Itálie – po N. Paganiniho; Německo – po L. Spohra; Rusko – L. Auer), charakteristika období a stylu, hlavní představitelé
  • Příklady autorů a skladeb pro housle z uvedeného období
  • Houslové školy - (Francie a Belgie – po Vieuxtempse; Rakousko a Čechy – problematika českých hudebníků 18. století, dále po vznik pražské konzervatoře)
  • Příklady autorů a skladeb pro housle z uvedeného období
Literatura
    doporučená literatura
  • Čeleda, J. : Niccolo Paganini. Nakl. Mojmír Urbánek, Praha 1914
  • Komentář R. Šedy ke kompletní nahrávce Beethovenových sonát. Supraphon, Praha 1969
  • omentář O. Zuckerové a M. Kopecké ke kompletní nahrávce Mozartových houslových sonát. Supraphon, Praha 1978
  • Kolneder, W. : Das Buch der Violine. Atlantis Verlag, Zürich 1978
  • Zavarský, E. : J.S. Bach. Editio Supraphon, Praha 1979
  • Komentář R. Budiše ke kompletní nahrávce Mozartových houslových koncertů. Supraphon, Praha 1975
  • ídek, F. : Čeští houslisté tří staletí. Panton, Praha 1982
Výukové metody
Hromadná výuka, diskuze na téma historie, návštěva archívů
Metody hodnocení
Zkouška
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.