HF:H60101HSl Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H60101HSl Hra na nástroj I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/2/22. 12 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. František Novotný (přednášející)
doc. Miloš Vacek (přednášející)
Mgr. Pavel Wallinger (přednášející)
prof. ArtD. Peter Michalica (cvičící) - Garance
- prof. MgA. František Novotný
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 13:00–20:45 202, Út 12:00–19:00 201, Út 12:45–20:00 202, St 13:00–20:00 202, Čt 8:00–16:00 201, Pá 9:00–13:00 201, Pá 15:00–19:00 201
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60101HSz - Hra na nástroj I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na housle (program HF, B-HUDUM)
- Hra na housle (program HF, Hstru:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je další rozvoj interpretačních znalostí a nástrojových dovedností získaných na předešlém vývojovém stupni. Rozvoj profesionální orientace v interpretaci hudby barokní, klasické, romantické i moderní. Důraz je kladen na zdokonalení techniky, tónovou vytříbenost a stavbu frází.
- Výstupy z učení
- Student zvládá technicky náročné skladby a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období.
- Osnova
- Rozvoj uměleckých a technických schopností, prohlubování samostatnosti interpretačního úsudku.
- Minimálně jedno vystoupení na semináři.
- Repertoár může dle výběru obsahovat např. tyto skladby:
- Wieniawski H.: Caprices op. 10, op. 18
- Dont J.: Etudy op. 35
- Paganini N.: Caprices op. 1
- Bach J. S.: Sonáty a Partity
- Ysaye E.: Sonáty
- Bartók B.:Sonáta
- Hindemith P.: Sonáty
- Prokofjev S.: Sonáta
- Koncerty - výběr, např.:
- Bach, Beethoven, Bartók č. 1 a 2, Barber, Brahms, Bruch, Čajkovskij, Dvořák, Ernst, Hindemith, Chačaturjan, Lalo, Martinů
- Literatura
- doporučená literatura
- Menuhin Y.: Six Lesons with Y. Menuhin, Faber Music Ltd. London 1971
- Havasová K.: Nebojte se trémy, Supraphon 1990
- Staňková J.: Metodická příručka hry na housle pro začínající učitele, T.Z. Trend. Slavičín 1999
- Havasová K.: The Twelve Lesson Course: A New Approach to Violin Playing, Music Sales America, 2003
- Havasová K.: A new Approach To Violin Playing, Bosworth Publishing Company, 2003
- Mozart L.: Důkladná škola na housle, Classic - Praha 2006
- Pazdera J.: Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry, Ermat, AMU Praha 2007
- Galamián I.: Základy a metody houslové hry, Dover Publications, 2013
- Výukové metody
- 2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - komisionální, děkanské zkoušky
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Látka 1. ročníku:
-Stupnice - minimálně 4 (dvě za semestr)
-Etudy - minimálně 4 (dvě za semestr)
-Bach J. S.: Sonáty a Partity - 2 části
-Celý koncert
V případě přípravy na soutěž může být repertoár upraven dle soutěžních podmínek
Seminář:
-Minimálně 2 vystoupení, (jedno za semestr)
Látka ke zkouškám (LS):
-1 stupnice dur nebo moll včetně příslušných akordů a dvojhmatů
-2 etudy
-J. S. Bach: Sonáty a Partity - 1 část
-Repertoár na děkanské zkoušky v trvání 10 minut
-Hra zpaměti je podmínkou
Děkanské zkoušky:
Přednesová skladba, nejlépe se dvěma kontrastními částmi v délce cca 10 minut
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60101HSl