HF:H50330Ol Dirigování II - Informace o předmětu
H50330Ol Dirigování II
Hudební fakultaléto 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- absolvování 1. ročníku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování orchestru (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Nastudování klasického nebo raně-romantického díla (v rozsahu do 20 min.) s orchestrem. Veřejné vystoupení s komorním orchestrem (alespoň 20´).
- Osnova
- Nastudování a provedení klasického nebo raně romantického díla s orchestrem, vystoupení s komorním orchestrem.
- Dirigentská technika se zaměřením na Beethovenovo symfonické a operní dílo (symfonie 3.,5.,6 a 7.a opera Fidelio).
- Melodramy J.Bendy. Další prohlubování studia operního repertoáru (Smetana: Prodaná nevěsta - celá opera).
- Schubert: 7.a 8. symfonie.
- Základy romantické literatury - Mendelssohn - symfonie a symfonické předehry, Schumann -Symfonie a koncerty.
- Interpretační a stylové zvláštnosti nového slohu, vyjádření mimohudebního obsahu.
- Melodram - Suk : Radúz a Mahulena, vztah mezi mluveným slovem a hudbou.
- Operní repertoár (A. Dvořák : Rusalka).
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- Nastudování a provedení klasického nebo raně romantického díla s orchestrem, vystoupení s komorním orchestrem.
- Literatura
- Markewitsch, I.: Die Symphonien von L.v. Beethoven, Edition Peters, Leipzig 1983. info
- Laser, A.: Der moderne Dirigent, Breitkopf u. Härtel, Leipzig 1904. info
- Marsh, R. C.: Toscanini and the Art of Orchestral Performance, Novello and Co, London 1950. info
- Chajkin, B.: Besedy a stati o dirigentském řemesle, Muzgiz, Moskva 1984. info
- Roland, R.: Beethoven - Velká tvůrčí období, SNKLHU, Praha 1957. info
- Issel, E.: Studien zur Geschicht des Melodram, Breitkopf und Härtel, Leipzig 1901. info
- Steinitzer, M. : Zur Entwicklungsgeschichte des Melodrams, Linnemann, Leipzig 1927. info
- Weingartner, F.: Ratschläge für Aufführungen (Schubert, Schumann), Breitkopf u.H., Leipzig 1923. info
- Eržemskij, G. L.: Zákonitosti a paradoxy dirigování, Nauka, St.Petěrburg 1993. info
- Brož, J.: Dirigentské kompendium, JAMU, Brno 1986. info
- Brož, J.: Metodika práce s orchestrem, JAMU, Brno 1975. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- Zkouška+zkouška
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2022/H50330Ol