H70071 Percepce novomediálního díla v galerijním prostoru

Hudební fakulta
léto 2021
Rozsah
0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: zk.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v současné výstavní praxi a v dramaturgických strategiích uplatňovaných při prezentaci nových médií; charakterizovat aktuální kurátorské a dramaturgické trendy výstav a filmových přehlídek a festivalů; vysvětlit specifika divácké percepce audiovizuálního díla v kontextu galerijního prostoru a kina; interpretovat aktivní a pasivní divácký režim na konkrétních případech;

Osnova
  • Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v současné výstavní praxi a v dramaturgických strategiích uplatňovaných při prezentaci nových médií; charakterizovat aktuální kurátorské a dramaturgické trendy výstav a filmových přehlídek a festivalů; vysvětlit specifika divácké percepce audiovizuálního díla v kontextu galerijního prostoru a kina; interpretovat aktivní a pasivní divácký režim na konkrétních případech;

    - Umění jako technologický, institucionální a psychologický "stroj": pojem aparát, diapozitiv.
    - Relativizace tradičně definovaných formátů a médií - "umění", "fotografie", "film" či "masová média" a propojování a hledání styčných ploch a vzájemných inspirací; intermedialita.
    - Nová média retrospektivně: fotografie, film, rádio, televize, video a další technologie, které výrazně ovlivnily a proměnily tradičnější formy umělecké tvorby. Vybrané historické příklady novomediálních forem (avantgarda a film, Kinoautomat, ad.)
    - Institucionální kontext: strukturální nastavení výtvarného a kinematografického oboru; reprezentativní příklady přehlídek, výstav.
    - "Institucionální absorpce" - vymezení některých tendencí, relativizující tradiční institucionální kontext, "suplování funkcí".
    - Jak filmy "visí na zdi" nebo "tvoří sochu": technologické standardy a instalační koncepce v rámci prezentace nových médií v galerii. Instalace - současné "médium" výtvarného umění.
    - Percepce - teorie diváka s odkazem na institucionální rámec: podoba raných filmových představení, situace "kino" a situace "galerie" , identifikace, pasivní filmový divák a aktivní návštěvník galerií.
Literatura
  • Szczepanik, Petr. Intermedialita a (inter)mediální reflexivita v současném filmu. In Otázky filmu a audiovizuální kultury. Sborník prací Filozofické fakulty Masarykovy univerzity - O1. Brno : Masarykova univerzita, 2002. s. 7-17. info. info
  • Bourriaud, Nicolas. Postprodukce :kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Translated by Petr Turek. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2004. 106 s. ISBN 80-903452-0-4. info. info
  • Aumont, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění v Praze, 2005. 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info. info
  • Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě :gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd.1. Praha : Karolinum, 2009. 245 s. ISBN 9788024616254. info. info
  • Belting, Hans. Konec dějin umění. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2000. 244 s., [8. ISBN 80-204-0856-8. info. info
  • Szczepanik, Petr. Filmy, které vidí vlastní vidění. Iluminace, 12, č. 3,s. 41-63. ISSN 0862-397X. 2000. info. info
  • Kesner, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé. Praha : ARGO a NG, 2000. 259 s. ISBN 80-7203-252-6. info. info
  • Francastel, Pierre. Malířství a společnost :výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Translated by Jana Spoustová. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. 161 s., 72. ISBN 80-86598-49-7. info
Výukové metody
teoretická příprava, rozpravy, prezentace teoretiků a umělců, exkurze
- výuka je zajišťována FF MU Brno
Metody hodnocení
Požadovaným výstupem je esej nebo referát přednesený na výuce.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022.