HF:H60259l Teaching Methodology - Course Information
H60259l Teaching Methodology
Faculty of MusicSummer 2020
- Extent and Intensity
- 1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Mgr. Markéta Musilová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Music Theory Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Theory Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:40–14:15 205
- Prerequisites (in Czech)
- splnění podmínek pro ukončení ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Orchestral conducting (programme HF, B-HUDUM)
- Orchestral conducting (programme HF, N-HUDUM)
- Choral conducting (programme HF, B-HUDUM)
- Choral conducting (programme HF, N-HUDUM)
- Historical interpretation (programme HF, B-HUDUM)
- Historical interpretation (programme HF, N-HUDUM)
- Percussion Instruments (programme HF, B-HUDUM)
- Percussion Instruments (programme HF, N-HUDUM)
- Bassoon (programme HF, B-HUDUM)
- Bassoon (programme HF, N-HUDUM)
- Flute (programme HF, B-HUDUM)
- Flute (programme HF, N-HUDUM)
- Oboe (programme HF, B-HUDUM)
- Oboe (programme HF, N-HUDUM)
- Violin (programme HF, B-HUDUM)
- Violin (programme HF, N-HUDUM)
- Clarinet (programme HF, B-HUDUM)
- Clarinet (programme HF, N-HUDUM)
- Piano (programme HF, B-HUDUM)
- Piano (programme HF, N-HUDUM)
- Bass (programme HF, B-HUDUM)
- Bass (programme HF, N-HUDUM)
- Guitar (programme HF, B-HUDUM)
- Guitar (programme HF, N-HUDUM)
- French Horn (programme HF, B-HUDUM)
- French Horn (programme HF, N-HUDUM)
- Trombone (programme HF, B-HUDUM)
- Trombone (programme HF, N-HUDUM)
- Trumpet (programme HF, B-HUDUM)
- Trumpet (programme HF, N-HUDUM)
- Tuba (programme HF, B-HUDUM)
- Tuba (programme HF, N-HUDUM)
- Organ (programme HF, B-HUDUM)
- Organ (programme HF, N-HUDUM)
- Cello (programme HF, B-HUDUM)
- Cello (programme HF, N-HUDUM)
- Viola (programme HF, B-HUDUM)
- Viola (programme HF, N-HUDUM)
- Jazz interpretation (programme HF, B-HUDUM)
- Jazz interpretation (programme HF, N-HUDUM)
- Composition (programme HF, B-HUDUM)
- Composition (programme HF, N-HUDUM)
- Opera directing (programme HF, B-HUDUM)
- Opera directing (programme HF, N-HUDUM)
- Vocal studies (programme HF, B-HUDUM)
- Vocal studies (programme HF, N-HUDUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studující s pojetím a významem pedagogiky, její strukturou, se základy výchovně vzdělávacího procesu a základními prvky činnosti učitele. Předmět současně umožňuje zařazovat teoretické poznatky do souvislostí společenské praxe.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- charakterizovat pedagogiku jako vědní disciplínu a specifika hudební pedagogiky
- porozumět základním pedagogickým kategoriím a používat je v praxi
- orientovat se v současném vzdělávacím systému ČR
- zvolit adekvátní vyučovací metody s ohledem na pedagogický záměr
- komplexně charakterizovat práci pedagoga (práva a povinnosti, kompetence učitele, pedagogická dokumentace, příprava na hodinu)
- orientovat se v současných multimediálních prostředcích a moderních technologiích v HV - Syllabus (in Czech)
- Školská zařízení a poradenské služby (poradenství ve škole, PPP, SVP, SPC, působnost a činnost zařízení).
- Sociálně patologické jevy.
- Speciální pedagogika (definice, disciplíny a stručný popis jejich problematiky, inkluze ve vzdělávání, zásady práce se žáky s SPU a ADHD, nadaní žáci).
- Současné trendy hudebního vzdělávání (vzdělávací systém v oblasti hudby, hudba ve vzdělávacích plánech, hodinová dotace na ZŠ a gymnáziích, školy s hudebním zaměřením).
- Učitel (práva a povinnosti, kompetence učitele, učitel na ZUŠ).
- Pedagogická dokumentace. Pracovně-právní minimum pedagoga.
- Příprava na hodinu.
- Styly výchovy a vyučování. Autorita učitele a kázeň. Klima třídy a školy.
- Hodnocení a klasifikace. Chvála a kritika ve výuce.
- Hudební výchova na ZŠ.
- Multimédia ve výuce hudby.
- Základy pedagogického výzkumu (teoretické a empirické výzkumné metody: popis, přednosti a zápory, základní etapy výzkumu a jeho realizace).
- Literature
- recommended literature
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. 380 s. ISBN 8073671727.
- STŘELEC, Stanislav, ed. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- STŘELEC, Stanislav, ed. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
- HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. Knižnice Metodického centra HAMU. ISBN 80-7331-018-x.
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-87 s. ISBN 80-7178-253-X.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení a diskuze
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet. Následně Státní závěrečná zkouška.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 2 z 4.
- Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2020/H60259l