H60247HOl Orchestral Parts and Solos II

Faculty of Music
Summer 2018
Extent and Intensity
1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Jurij Likin (lecturer)
doc. MgA. Pavel Tylšar (lecturer)
Guaranteed by
Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
EVER ( H60247HOz Orchestral Parts and Solos II )
Úspěšné ukončení daného předmětu v zimním semestru
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Oboe (programme HF, B-HUDUM)
Course objectives
Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium předmětu Orchestrální party a sóla je zaměřeno na získání a osvojení náročných praktických dovedností ve hře na hoboj v symfonickém, operním či komorním orchestru, potřebných pro interpretaci hudby různých slohových období, pro výkon povolání orchestrálního hráče, koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Learning outcomes
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Syllabus
  • Studium předmětu Orchestrální party a sóla je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta s ohledem na jeho osobitý umělecký potenciál, prohloubení znalostí a dovedností v oblasti techniky hry na hoboj se zaměřením na analýzu a aplikování soudobých světových interpretačních trendů, na reflektování potřeb pracovního trhu a nabídek stakeholderů.

    Předmět Orchestrální party a sóla seznamuje studenta oboru Hra na hoboj s orchestrálním repertoárem a požadavky kladenými na orchestrálního hráče v komorních, symfonických a operních orchestrech.



    Tematický plán studia:

    L. van Beethoven navazuje kompozičně na dlouhou tradici klasicismu
    představovanou především J. Haydnem a W.A. Mozartem. Důležité jsou
    obzvláště symfonie, v nichž uplatňuje dokonalý cit pro užití hoboje.
    Symfonie : C dur, op. 21; D dur, op. 36; Es dur, op. 55 - Eroica; B dur, op. 60;
    c moll, op. 67 - Osudová; F dur, op. 68 - Pastorální; A dur, op. 92; F dur, op. 93;
    d moll, op. 125 - Óda na radost.
    Předehry : Coriolan, op. 62; Leonora č. 3, op. 72; Egmont, op. 84.
    Koncerty : D dur, op. 61 - houslový; č. 5 Es dur, op. 73 - klavírní.
    F. Schubert : symfonie - č. 7 C dur, č. 8 h moll - Nedokončená, Fantastická
    symfonie, op. 14.
    H. Berlioz : symfonie - Fantastická symfonie, op. 14. Předehra - Benvenuto
    Cellini, op. 23.
    J. Brahms : symfonie - č. 1 c moll, op. 68; č. 4 e moll, op. 98; Uherské tance.
    Koncert - D dur, op. 77 - houslový.
    G. Rossini : předehry - Hedvábný žebřík, Italka v Alžíru, Vilém Tell.
    C. Franck : symfonie - d moll.
    P.I. Čajkovskij : symfonie - č. 4 f moll, č. 5 g moll, č. 6 h moll - Patetická.
    M.P. Musorgskij - M. Ravel : symfonie - Obrázky z výstavy.
    M. Ravel : symfonie - Pavana za zemřelou infantku.
    I. Stravinskij : symfonie - Svěcení jara, Pták ohnivák, Žalmová symfonie.
    LS
    Cvičení je orientováno především na díla významně reprezentující českou skladatelskou tvorbu.
    J.H. Voříšek : symfonie - D dur /1821/.
    B. Smetana : Má vlast - Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů,
    Tábor, Blaník. Symfonie - Triumfální. Předehry - Prodaná nevěsta, Hubička, Libuše.
    Dvořák : předehra - Karneval, op. 92. Symfonické básně - Vodník, op.107;
    Polednice, op. 108; Kolovrat, op. 109. Symfonie - č. 5 - F dur., op. 76; č. 6 - D dur, op. 60; č. 7 - d moll, op. 70; č. 8 - G dur, op. 88; č. 9 - d moll, op. 95.
    Slovanské tance - I. řada, č. 1 - 8, op. 46; II. řada, č. 9 - 16, op. 72. Koncerty - a moll, op. 53 - houslový; h moll, op. 104 - violoncellový. Vokální hudba - Stabat Mater, op. 58; Mše D dur; Requiem, op. 89; Te deum. Komorní skladba - Dechová serenáda d moll, op. 44.
    L. Janáček : Lašské tance, Sinfonietta. Rapsodie - Taras Bulba. Kantáta - Glagolská mše. Balada - Šumařovo dítě.
    Martinů : symfonie - č. 4 /1945/, č. 5 /1946/.


    Podmínky pro udělení zápočtů (v každém semestru):
    1. Nastudování a povinná prezentace výběru 10 orchestrálních partů (sól) na semináři KDN a semestrální zkoušce.
    2 Získání přehledu o konkurzních požadavcích českých a evropských symfonických a komorních orchestrů.

    3. Aktivní účast v seminářích třídy, workshopech a mistrovských kurzech hostujících na HF JAMU pedagogů.

    Účast studentů na výuce je s výjimkou přednášek povinná.
    Nemohl-li se student z vážných důvodů účastnit výuky ve stanoveném rozsahu, stanoví mu vyučující, je-li to možné, povinnosti, jejichž splněním nahradí student účast na výuce.

    Udělením zápočtu či klasifikovaného zápočtu vyučující potvrzuje aktivní účast studenta na výuce a splnění dalších požadavků pro jeho udělení stanovených vyučujícím v souladu se sylabem předmětu.
    Student je povinen zápočet či klasifikovaný zápočet získat nejpozději do konce zkouškového období semestru, v němž jej má dle osobního studijního plánu získat.

    Doporučená literatura:

    Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
    Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
    Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
    Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
    Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977.
    Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
    Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
    Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
    Prokopová, Radka. Hoboj v symfonické tvorbě Antonína Dvořáka, diplomová práce, Brno 2012
    Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
    Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
Literature
  • Suchý, F. : Melodické ozdoby a manýry hudby předklasické - rukopis. 1964. info
  • Quantz, J.J. : Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon 1980. info
Teaching methods
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Assessment methods
Klasifikovaný zápočet - zkouška před zkušební komisí KDN
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 2.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2018/H60247HOl