H81001l Cvičný orchestr I

Hudební fakulta
léto 2016
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H81001z Cvičný orchestr I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ověření poznatků získaných v rámci předmětu "Dirigování I" v praxi. Získání zkušeností při práci se symfonickým tělesem.
Osnova
  • Práce na jednotlivých částech hudebního díla (předehry, symfonie). Student má možnost vyzkoušet si různé způsoby řešení praktických problémů. Jde hlavně o zdvih, nástupy, dynamické rozdíly, frázování, formování celkového charakteru vybraného místa skladby. Student získává zkušenosti především v následujících oblastech: - zkvalitnění dirigentského gesta - transformace vlastní hudební představy do znějícího zvuku - psychologie práce s orchestrem - komunikace s orchestrem - plánování obsahu a průběhu zkoušky - vedení zkoušky a kalkulace s časem jejího průběhu - způsob jednání v zátěžové situaci, zvládání stresu Repertoár: - klasicistní symfonie (tvorba L. v. Beethovena - 1., 2. a 4. symfonie, F. Schubert - Symfonie č. 5) - klasicistní předehry (symfonické a operní)
Literatura
    povinná literatura
  • Brož, J.: Metodika práce s orchestrem, MKS, Brno 1975
  • Elliott W. Galkin, A History of Orchestral Conducting in Theory and Practice, Pendragon Press (New York, NY), 1988. ISBN 978-0918728470
    doporučená literatura
  • Larry G. Curtis and David L. Kuehn, A Guide To Successful Instrumental McGraw-Hill, 1992. ISBN 978-0697126948
  • Grosbyne, B.: Technika moderního řízení orchestru, Supraphon, Praha 1967
Výukové metody
Individuální práce s orchestrálním tělesem pod vedením pedagoga hlavního předmětu.
Metody hodnocení
zápočet + zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.