H601041l Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H601041z Hra na nástroj II )
Úspěšně vykonaná semestrální zkouška v předešlým studijním roce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Nastudování reprezentativní, převážn? nepolyfonické skladby J. S. Bacha: toccata, chromatická fantazie a fuga, Lamento o odchodu milovaného bratra atd.
    Natudování velké skladby ve francouzkém stylu z vrcholného období baroka - F. Couperin: jedná z 24 suit, J. Ph. Rameau: charakteristické v?ty nebo suita z Pi?ces de clavecin
    Přehled o francouzské ornamentice (Montéclair)
    Prstoklady 18. století (J. H. Kittel: Preludia, G. F. Händel: Ciacona, M. Clementi: Allegro, D. Zipoli: Minuet atd.)
    Nastuduje volnou skladbu ranného baroka (Rossi, L. Couperin, N. Lebegue atd,

    Výb?r programu pro půlrecital se skladbami různých období a slohů:
    - V?tší polyfonická skladba J. S. Bacha - Preludium a fuga (samostatné dílo nebo ze sbírky Wohltemperiertes Clavier I nebo II)
    - Studium velké volné formy ze 17. stol. - Prélude non mesuré L. Couperina a moll (? l'imitation de mr. Froberger), g moll nebo d moll, anebo toccata v italském stylu z poloviny 17. stol. (J. J. Froberger, M. Rossi, A. Scarlatti)
    - Variační cyklus a jeho specifické interpretační problémy - možnosti rejstříkování, tempové zm?ny versus tempová jednota:
    ciaconny nebo jiné formy s ostinátním basem
    variace na písn?
    variace na dané téma
    - Výb?r menší skladby z okruhu 20. stol., případn? z okruhu českých autorů (Martinů, Rychlík, Št?droň, Parsch, Novák)
    - Zvlaštní italské techniky hry na cembalo - acciacature a arpeggia
    Adept se zorientuje v historických výrazových prostředcích a sbírá vlastní zkušenosti v oblasti souvislosti mezi zvukem a technikou nástroje na jedné straně a stylu skladby na straně druhé. Zdokonalí schopnost interpretace složitejších polyfonních struktur a pochopí přímý vliv artikulace na členění hudební fráze.
Literatura
  • A. Dürr: Das wohltemperierte Clavier, Kassel 1998. info
  • P. Reidemeister: Historische Aufführungspraxis, Darmstadt 1988. info
  • E. Harich-Schneider: Kleine Schule des Cembalo-Spiels, Kassel 1952. info
  • J. Ph. Rameau - J. Mattheson - F. Geminiani: Predmluvy, Slovenská hudba, XX, Bratislava 1994. info
  • J. J. Quantz: Versuch einer Anweisung, Berlin 1752 (český překlad V. B?lský, Praha 1998). info
  • M.-P. de Monteclair: Principes de musique, Paris 1727. info
  • J. Ph. Rameau: Table des ornéments, Pi?ces de clavecin, Paris 1706. info
  • I. Ahlgrimm: Manuale der Cemalotechnik, Wien 1994. info
  • J. H. van der Meer: Cembalo, Musik in Geschichte und Gegenwart,. info
  • Sachteil Band 2, Kassel 1995. info
  • Krones, H. - Schollum, R. : Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. Wien 1983. info
Výukové metody
přednáška a cvičení - aplikace nově získaných vědomostí v interpretaci
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet (klasifikovaný půlrecital á komisionální zkouška)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018.