HF:H75010l Interactive improvisation and - Course Information
H75010l Interactive improvisation and harmonization
Faculty of MusicSummer 2014
- Extent and Intensity
- 2/0. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- MgA. Petr Pařízek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- H75010z Interactive improvisation and harmonization
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Osvojení různých metod pro zdokonalení schopností orientace v tóninách a transpozici, harmonizaci, při vytváření doprovodu melodické linky, kontroly harmonického vývoje při improvizaci atd. Znalost těchto disciplín je vhodná nejen pro hráče na klávesové nástroje, ale i nástroje ostatní.
- Syllabus (in Czech)
- Osvojení různých metod pro zdokonalení schopností orientace v tóninách a transpozici, harmonizaci, při vytváření
doprovodu melodické linky, kontroly harmonického vývoje při improvizaci atd. Znalost těchto disciplín je vhodná
nejen pro hráče na klávesové nástroje, ale i nástroje ostatní.
První semestr je zaměřen na objasnění vztahů mezi charakterem modálním a harmonickým (tzn. na vztah
tónového výběru a harmonického kontextu), ve druhém jsou prezentovány četné harmonizační a improvizační
postupy v rámci daného hudebního kontextu (tzn. harmonie barokní, klasicistní, romantická atd.).
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení.
Zimní semestr je zaměřen na objasnění vztahů mezi charakterem modálním a harmonickým (tzn. na vztah tónového výběru a harmonického kontextu). Výuka je prováděna formou přednášek a praktických cvičení.
Budou probírána tato témata:
- zobecnění harmonických pravidel a zásad zhruba za posledních 400 let (tj. prvotní zacházení s trojzvuky, kvintová příbuznost intervalů a akordů),
- harmonická ornamentika (čtyř- a vícezvuky); čtyřzvuk jako dvě dvojice kvint nebo dvě dvojice tercií; naznačené čtyřzvuky; doplňování chybějícího tónu čtyřzvuku,
- orientace v tóninách podle základních harmonických funkcí (především pomocí kadencí),
- volba a hodnocení tónového terénu na základě tetrachordů a stupnic (inverze, transpozice, permutace atd.),
- zobecnění výběru tónů z hlediska modů - mody diatonické, nediatonické, církevní, oktatonika (Ravel/Messiaen), podhalanský modus atd.,
- přirozená intonace jako původ harmonických i modálních preferencí v evropské hudbě,
- alternativní ladění a nekvintové harmonické systémy
V letním semestru jsou prezentovány četné harmonizační a improvizační postupy v rámci daného hudebního kontextu (tzn. harmonie barokní, klasicistní, romantická atd.). Výuka je prováděna formou přednášek a praktických cvičení.
Budou probírána tato témata:
- akordika a harmonie v různých fázích vývoje evropské hudby zhruba od 17. století (v baroku primárně trojzvuky, důležitost harmonického i melodického významu jednotlivých hlasů), v klasicismu (užívání čtyřzvuků omezeno jen na některé postupy), v romantismu (posun ve významu čtyřzvuků oproti předchozím pohledům), v impresionismu (akord jako složená zvuková barva, transpozice septakordů a nónových akordů, celotónová stupnice atd.), v hudbě 20. století (polytonalita, kvartové souzvuky, vrstvení akordů), v jazzu (kombinace harmonického a spektrálního významu vícezvuků),
- modální harmonizace - raně barokní hudba, v klasicismu Rejcha, později Ravel, Reich, Pärt, folklórní hudba evropská i mimoevropská; transpozice souzvuků - jednou přísně po půltónech, jindy modálně podle výběru tónů,
- rozeznávání akordů sluchem,
- harmonický kontext v tonální hudbě (podstata harmonických funkcí), vztah harmonické funkce k jednomu zvolenému tónu,
- pohotovost při okamžité harmonizaci,
- akordická myšlenka, akordická improvizace,
- interaktivní modulace, transpozice harmonických funkcí
- Osvojení různých metod pro zdokonalení schopností orientace v tóninách a transpozici, harmonizaci, při vytváření
doprovodu melodické linky, kontroly harmonického vývoje při improvizaci atd. Znalost těchto disciplín je vhodná
nejen pro hráče na klávesové nástroje, ale i nástroje ostatní.
První semestr je zaměřen na objasnění vztahů mezi charakterem modálním a harmonickým (tzn. na vztah
tónového výběru a harmonického kontextu), ve druhém jsou prezentovány četné harmonizační a improvizační
postupy v rámci daného hudebního kontextu (tzn. harmonie barokní, klasicistní, romantická atd.).
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení.
- Literature
- Kelley, Robert T.: Figured Bass Symbology, Lander University, South Carolina, 2005 (dostupné na stránkách www.robertkelleyphd.com/FiguredBass.pdf). info
- Pařízek, Petr: Vývoj a užití intonace, Opus Musicum, Brno, 2006 (dostupné na stránkách www.audified.com/projekt/vavcjamu/downloads/clanky/files/intonace.pdf). info
- Downes, Chris: Prime Numbers in Music Tonality, New York University, New York, 2008 (dostupné na stránkách http://cs.nyu.edu/courses/summer08/G22.2340-001/projects/CD_MusicTheory.pdf). info
- Erlich, Paul: The Forms of Tonality, Xenharmonikon, New Hampshire, 2001 (dostupné na stránkách www.lumma.org/tuning/erlich/erlich-tFoT.pdf). info
- Monzo, Joseph L.: JustMusic: A New Harmony, Tonalsoft Press, California, 1998 (verze bez diagramů je dostupná na stránkách http://tonalsoft.com/monzo/book/JustMusic3ed.zip). info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 2 z 4.
- Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H75010l